INSPIRATÖR. Eric Thorslund hoppas fler föreningar vill ta efter deras renoveringsinitiativ. Foto: Pekka Pääkkö

Här slängs fulrenoveringen ut

Nya portar och belysning av äldre snitt och framtagna detaljer som hade satts igen. Trapphusrenoveringen längs Kungsholmsgatan ska ta fram det gamla på nytt – nu hoppas brf:en få med sig fler på tåget.

  • Publicerad 06:00, 29 maj 2021

Det var för tågpersonal som huset på Kungsholmsgatan, ritat av SJ:s chefsarkitekt Folke Zettervall, byggdes då det stod klart 1901, berättar Brf Järnvägsmannens ordförande Eric Thorslund.

Han står i ett av trapphusen som nu genomgår en förvandling – tillbaka i tiden.

Aluminiumdörrarna i entrén har fått ge plats åt nya i trä, ritade av Thorslund själv. Han har hämtat inspiration från tiden då huset byggdes, de fick nämligen inte tag på några originalritningar. 

– Jag brukar säga att det enda som arkeologer skulle hitta här om tusen år är aluminiumdörrarna. De var efter 40 år fortfarande i gott skick men vi tog ändå beslutet att byta ut dem. Vi vill ha en byggnad vi kan vara stolta över och där man kan läsa av vad den har för ursprung, säger Eric Thorslund. 

Bitvis kitsch

För sex år sedan gjorde föreningen en stor upprustning i de tre övriga husens entréer, ritade av HSB:s Sven Wallander, där mängder av originalmålningar togs fram. 

Några liknande skatter har inte hittats denna gång, men färgsättningen är inspirerad av den ursprungliga. Dessutom har andra detaljer i trapphusen tagits fram. 

– Trapphusen var helt förvanskade, det hade dragits tjocka elledningar överallt, det satt elskåp över fönster från trapphuset till lägenheterna som vi nu har tagit fram. Sedan har vi installerat armaturer tillverkade på samma sätt som vid sekelskiftet 1900.

– Det blir bitvis kitsch. Där originalet redan är bortrivet måste vi ju skapa nytt och uppfylla tillgänglighetskrav, men vi försöker komma så nära som det kunde ha sett ut. Nu kan man få en känsla av tidigt 1900-tal. 

Har hyllats

Men även om det inte handlar om originaldetaljer så kostar det. Bara portarna går loss på 120 000 kronor styck. Välinvesterade pengar, enligt honom. Både bland boende, folk som passerar och även i sociala medier har portbytet hyllats.

– Alla i huset uppskattar det. Och när portarna byttes och man stod här utanför var det folk som stannade hela tiden och sa saker som ”bra initiativ” och ”vilket lyft”.

Nu hoppas Eric Thorslund att fler bostadsrättsföreningar ska göra liknande satsningar i anrika hus. 

– Jag tycker att Stockholm är värt det. Det är inte en enorm extra kostnad att satsa på byggnadsvård och design, och det är inte svårt att få tag på kompetens. Dessutom ökar bostadsvärdet och renoveringsbehoven minskar, säger han. 

– Folk är inte medvetna om hur viktig estetiken kan vara i vardagen. Det märker vi i gensvaret vi har fått. 

NYGAMMALT. Fönstren i trapphuset var täckta av elskåp men har nu fått se dagens ljus igen, även i taket lyser nya lampor som är tillverkade på samma sätt som på sekelskiftet enligt Thorslund. Foto: Pekka Pääkkö

FINLIR. Dekorationsmålaren Kenneth Frii fixar ådringar på dörrarna. – Det är kul, men lite för mycket. Det är väldigt många dörrar, säger han om jobbet. Foto: Pekka Pääkkö

Huset

Brf Järnvägsmannens fyra hus ligger vid Kungsholmsgatan, Wargentinsgatan och Celsiusgatan. Tre hus ritades av HSB:s grundareeline;" target="_blank" title="Ursprunglig URL: http://www.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fsv.wikipedia.org%2Fwiki%2FSven_Wallander&sa=D&sntz=1&usg=AFrqEzeB7uz04DcCr0An1zqvGXILKL_3iw. Klicka eller tryck om du har förtroende för den här länken.">Sven Wallanderoch byggdes 1932 - 1933. Huset vid Kungsholmsgatan ritades av Folke Zettervall och byggdes 1899-1901. Det är främst 1:or i hela huset som har sju entréportar mot gatan. Föreningen har fått sitt namn då husen ursprungligen byggdes som arbetarbostäder åt järnvägsarbetare. 

Visa merVisa mindre