
Här ska Stockholms nästa stora väg dras – men pengarna saknas
Nu finns en exakt sträckning utpekad där Tvärförbindelse Södertörn ska dras från Vårby till Haninge. Minst 6 av 20 kilometer av väglinjen ska gå i tunnel. Trafikverket fortsätter nu planeringen, trots att pengarna saknas.
- Nyheter
- Publicerad 10:59, 25 sep 2017
I våras valde Trafikverket korridor. Nu har en exakt väglinje pekats ut för vägen som ska koppla ihop Huddinge, Haninge och Nynäshamn med Förbifart Stockholm.
Av cirka 20 kilometer väg kommer cirka 6 kilometer att gå i tunnel, varav fyra kilometer tunnel under Flemingsbergsskogens naturreservat.
– Vägen går i tunnel under hela Flemingsbergsskogen för att skona miljön i området, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef på Trafikverket.
Kopplas ihop i Masmo
Tvärförbindelse Södertörn kommer att kopplas samman med E4/E20 och Förbifart Stockholm via en trafikplats i Masmo, söder om trafikplats Lindvreten.
– Här kommer vägen ut ur tunnel genom Masmoberget på broar. En på- och avfart går söderut och en på- och avfart går norrut.
Vägen fortsätter sen i tunnel genom Masmoberget i drygt en kilometer. Det blir också tunnel under Glömstadalen. Ovanför planerar Huddinge kommun för en helt ny stadsdel med plats för 6500 bostäder och spårväg.
Klart för tunnel i Glömsta: Här planeras ny stadsdel med 6500 bostäder

Väglinje. Nu har Trafikverket klubbat väglinjen för Tvärförbindelse Södertörn. Foto: Trafikverket
Knepigt vid Huddingevägen
Vägen fortsätter sedan i tunnel mot Flemingsberg och går upp i ramper för att ansluta till Huddingevägen via en ny cirkulationsplats.
– Just den här delen är lite knepig och är en av de frågor som tagit lite tid att landa i hur vi gör. Marken består av lera, men vi har nu kommit fram till att det går att dra vägen i en kortare tunnel under Huddingevägen och järnvägen, säger Alexandra Stassais Söderblom.
Vägen dyker sedan ner i en fyra kilometer lång tunnel under hela Flemingsbergsskogen, för att sedan fortsätta mot Haninge i ytläge på befintlig väg 259 (Lännavägen) som kommer att breddas.
Trafikkaos på Södertörn - 7 värsta farhågorna om vägen inte byggs
Pengarna saknas
Enligt Trafikverkets senaste kalkyler beräknas vägen kosta drygt 10,3 miljarder kronor. Men när Trafikverket lämnade sitt förslag till regeringen om nationell trafikplan saknades drygt 5,6 miljarder kronor till vägprojektet.
– Att dra i tunnel är oerhört dyrt. I den nya trafikplanen saknas pengar som täcker den kostnadsökningen, sa Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket, när trafikplanen presenterades den 31 augusti.
Planeringen av Tvärförbindelse Södertörn fortsätter som vanligt, trots att Trafikverket valt att inte full finansiera vägen.
– Vi fortsätter och slutför planläggningen som vi påbörjat. Det betyder att vi har ungefär två och ett halvt år att hitta alternativa finansieringslösningar. Vi utesluter inga möjligheter, vi studerar alla alternativ. Vad det skulle innebära är för tidigt att gå in på nu, fortsatte Helena Sundberg.
Läs mer...
Trafikkaos på Södertörn - 7 värsta farhågorna om vägen inte byggs
Beskedet: 5,6 miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn i tunnel
Förlängningen av Förbifarten: Här byggs Stockholms nya motorväg under skogen