Det här övergångsstället vid t-banan i Hammarbyhöjden ska förses med busskuddar och mittrefug, eftersom platsen är olycksdrabbad samt att det ligger en förskola och idrottsplats i närheten. Foto: Nils Jönsson

Här ska bilarna tvingas sakta ner

Först sänktes hastigheten – och snart ska bilisterna tvingas att hålla den. 150 nya farthinder för bilar ska byggas i Stockholm. I Skarpnäcks stadsdelsområde berörs 30 platser.

  • Publicerad 16:18, 4 dec 2020

Det är klart att det påverkar de som kör bil.

Den 10 december väntades trafiknämnden ta beslut om att bygga 150 nya fysiska farthinder för bilar i Stockholm. Framför allt i anslutning till skolor och förskolor.

I Skarpnäcks stadsdelsområde blir det bland annat i närheten av Bagarmossens skola, Hammarbyskolan, Kärrtorps gymnasium, Kärrtorps idrottsplats, Bergholmsskolan och Brotorps skola. Satsningarna i Skarpnäck kostar 30,9 miljoner kronor.

30 platser berörs

Syftet är att se till att bilisterna håller hastigheten, och därigenom förbättra trafiksäkerheten för gående och cyklister. På över trettio platser i stadsdelsområdet anläggs busskuddar, där bussar kan passera men bilar tvingas att sakta in.

– Om en oskyddad trafikant blir påkörd i en hastighet över 30 kilometer i timmen är sannolikheten att dö väldigt mycket högre, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Smalnas av

Hindren kommer att utformas på olika sätt. Dels genom upphöjda övergångsställen, dels genom att körbanan smalnas av. Men framför allt handlar det om så kallade busskuddar, ett fjädrande upp som är nersänkt i körbanan.

Busskuddarna fungerar så att bussar kan passera med hjulen på var sin sida, medan bilar som inte är lika breda måste passera över hindret.

Hela satsningen beräknas kosta 150 miljoner kronor. Förutom farthindren ingår i projektet även ny belysning och åtgärder för bättre tillgänglighet. Till exempel att jämna ut kantstenar så att det blir lättare att ta sig fram med rullstol.

– Det kan vara att göra underlaget lite knottrigt så man känner var övergångsstället är, säger Daniel Helldén.

Betyder de här förändringarna att gående och cyklister får det bättre på bilisternas bekostnad?

– Det är klart att det påverkar de som kör bil. Men det handlar om att öka säkerheten för alla i trafiken, och det tror jag att alla i grunden vill, säger Daniel Helldén och fortsätter:

– Om alla bilister höll hastighetsgränsen skulle vi inte behöva bygga några fartgupp.

Gatorna som berörs

Här är några av gatorna i söderort som berörs av åtgärderna för att höja säkerheten. Totalt berörs runt 30 platser längs en rad gator och satsningarna kostar 30,9 miljoner kronor.

Bagarmossen: Byälvsvägen, Rusthållarvägen, Stångåvägen.

Hammarbyhöjden/Björkhagen: Finn Malmgrens väg, Olaus Magnus väg, Malmövägen, Ulricehamnsvägen.

Skarpnäck: Flatenvägen, Flygfältsgatan, Skrubba Malmväg, Gamla Tyresövägen (Vinthundsvägen – Åstorpsringen).

Kärrtorp: Kärrtorpsvägen, Söderarmsvägen.

Visa merVisa mindre