En cykelbro planeras mellan Lövholmen (i Liljeholmen) och Bergsunds strand (på Södermalm). Det framgår av Stockholms stads stora cykelplan, som trafikkontoret nyligen har uppdaterat och som nu är ute på remiss.

Syftet är att avlasta Liljeholmsbron och Årstabron, där 4 000 respektive 13 000 cyklister passerar varje dag. Trycket lär bli ännu större i framtiden, eftersom tusentals nya bostäder ska byggas, bland annat i Marievik och Lövholmen. Därför behövs en ny cykelbro, resonerar trafikkontoret.

Omfattande plan

Cykelplanen innefattar hela Stockholms stad och ska vara helt genomförd 2040. Den innehåller mängder av små och stora utbyggnader och förändringar av cykelvägnätet. De ska göra det tryggare och smidigare att cykla, både för dem som cyklar korta och långa sträckor.

I Hägersten-Älvsjö planeras ett antal nya sträckningar i det så kallade huvudnätet, som binder samman olika stadsdelar. Här är några exempel på vägar som antingen ska göras mer cykelvänliga eller få regelrätta cykelbanor, som sedan kopplas till det befintliga huvudnätet:

Lugntorpsvägen (Mälarhöjden), Störtloppsvägen ( Västertorp), Västertorpsvägen, Telefonvägen (mellan Telefonplan och Svandammsplan), Karusellvägen (Västberga) och Johan Skyttes väg (mellan Älvsjövägen och Långbrodalsvägen).

Folkparksvägen i Solberga ingår redan delvis i huvudnätet. I framtiden ska det förlängas söderut för att kopplas ihop med cykelstråket på Götalandsvägen, om planen går igenom.

Byggprojekt påverkar

Även i Liljeholmen planeras flera nya cykelvägar, för att bättre länka ihop Liljeholmskajen och Marievik med Liljeholmen och Gröndal på andra sidan Södertäljevägen. Hur de ska dras påverkas av de stora byggprojekten i området.

Läs ner om cykelplanen här.