Ingen täckning på telefonen. Här på 35 meters djup rullar trearmade grävmaskiner fram, stora cementlastbilar kryper förbi som enorma skalbaggar.

I taket löper ett gult rör som förser människorna här nere med frisk luft.

Det är svårt att tänka sig att tusentals sömndruckna Järfällabor ska stå här och vänta på tunnelbanan in till stan om bara några år.

– Jag har varit med från början och sett ritningar och bilder, så jag har en ganska god känsla av hur det kommer se ut i framtiden, säger projektchefen Anna Nylén.  

Det är minst sagt en dramatisk plats, men för arbetsledaren Michael Ljungberg är den här tunneln bara ett skrap på ytan.

Han har brutit malm nere LKAB:s gruvor i Kiruna – på 1 300 meters djup. Där tog hissfärden ner 50 minuter.

– Det var otrevligt när det oerhörda trycket orsakade smällar och knackningar i berget.

Svårt att härma ritningarna

Då känns det tryggare här under Veddesta där solljuset bara finns en minuts bilfärd bort. På den enda änden av det 250 meter långa plattformsutrymmet sprutar en stor rigg ut betong för att förstärka taket, och i andra änden hackar en annan rigg bort berg.

– De rutinerade förarna säger att det krävs minst fem år innan man blir riktigt duktig, säger Michael Ljungberg.

En utmaning, säger han, är att förverkliga de skisser och visioner som blev till vid ritbordet. För verkligheten här nere i mörkret är någon annan.

– På ritningarna har de ofta väldig skarpa svängar och det kan vara komplicerat att få till med våra riggar. Här nere gäller det att man är tajta i skiftlagen och att man vet var man har varandra

30 procent utsprängt

Hela den nya sträckningen av tunnelbanan från Akalla till Järfällas två stationer Barkarbystaden och Barkarby blir fyra kilometer – varav man sprängt ut ungefär 30 procent. Planen är att tågen börjar rulla 2026.

– Det känns jättebra att koppla ihop Järfälla med Stockholm, under jord. Det blir en förbindelse med tunnelbanan, pendeltågen, fjärrtågen och bussar. Veddesta blir ett urbant resecentrum, säger projektledaren Peter Dahl.

Ovanför tunnelbanan kommer den nya stadsdelen att växa fram med 2 600 bostäder, hotell, kontor och en helt ny inomhusanläggning för skidåkning. 

Hela projektet förväntades stå klart redan 2024, men slutdatumet sköts fram två år och prislappen höjdes från 3,3 till 5,3 miljarder kronor.

– Vi har ambitionen att bli klara till 2026. För mig är det påtagligt när jag står här nere hur fort vi har jobbat och jag är nöjd med att vi kommit så långt, säger projektchefen Anna Nylén.