
Jensen Södra i Gamla stan – här skiljer sig betygen mest från nationella proven. Foto: Pekka Pääkkö
Fakta
Här höjdes betygen mest på Söders gymnasier
Flera av Södermalms gymnasieskolor har stora skillnader mellan elevernas resultat på nationella prov och slutbetyg, visar Mitt i:s granskning. Ett tecken på att betygsättningen inte fungerar, enligt Skolverket. Här är hela listan på Söder och i resten av innerstan.
- Nyheter
- Publicerad 05:21, 17 apr 2019
Mitt i har granskat skillnaden mellan vad elever fått för betyg på det nationella provet och slutbetyget i ämnena matematik och engelska för avgångsklasserna på gymnasiet.
Resultatet: Det finns stora skillnader mellan hur skolorna förhåller sig till de nationella proven.
I Södermalms stadsdelsområde fick till exempel 82 procent av eleverna på Jensen Södra ett högre ämnesbetyg än vad de fick i resultat på det nationella provet i matematik. På Södra Latin är siffran 7 procent.
Kan vara ojämlik betygssättning
Att det skiljer sig så mycket mellan skolorna kan vara ett tecken på ojämlik betygsättning, enligt Christina Sandström som är enhetschef på enheten för gymnasie- och vuxenutbildnignsstatistik på Skolverket.
– Vi ser vissa tecken på att betygssättningen inte fungerar som den ska på alla skolor, ett av de tecknen är skillnader mellan betyg och resultat på nationella proven, säger hon.
En varningssignal för att det kan förekomma glädjebetyg på vissa friskolor
Christina Sandström, Skolverket
Enligt Christina Sandström har Skolverket tidigare inte sett några tecken på att friskolor skulle ha större skillnader mellan provresultat och betyg än kommunala skolor. Men i februari 2018 kom en rapport som visade att friskoleelever hade högre gymnasiebetyg, men presterade sämre på högskolan.
– Då märkte vi att det var många elever som inte hade täckning för sina höga betyg och bland de eleverna var det just elever från friskolor som var överepresenterade. Det är en varningssignal för att det kan förekomma glädjebetyg på vissa friskolor.
Men på Jensen Södra, som ligger i Gamla stan, har betygssättningen gått rätt till enligt rektor Jonatan Laurent.
Hur ser du på att det är en sådan skillnad mellan betygen och resultatet på nationella provet i matematik?
– Jag som rektor ser att vi arbetar efter Skolverkets riktlinjer, och det visade även Skolinspektionens tillsyn i början av hösten 2018. Inspektionen hade inga anmärkningar på skolan som helhet och inte på specifikt betyg och bedömning, de granskade särskilt nationella provbetyg och differens i satta betyg, skriver han i ett mejl till Mitt i.
Inte bara är proven som ska vara det enda underlaget vid betygssättningen
Jonatan Laurent, rektor på Jensen Södra
Han pekar på att de nationella proven enligt Skolverket ska vara ett stöd för läraren, men att det inte är helt avgörande för en elevs betyg. Och i de fall då det avviker är det sällan mer än ett betygssteg.
– Skolverket är tydliga med att det är inte bara är proven som ska vara det enda underlaget vid betygssättningen av kursen. Undervisande lärare ska beakta all tillgänglig information om elevens kunskaper i relation till kunskapskraven.