Den ekologiskt brukade jordbruksmarken minskar enligt Jordbruksverket och försäljningssiffrorna pekar nedåt enligt Ekoweb.

Istället har fler och fler fått upp ögonen för en annan trend – närproducerad mat.

– Vi har skaffat oss kunskap och vanor som kommer att vara kvar efter pandemin, som till exempel digitala möten. Även matvanor har ändrats, sade Lena Åsheim branschrådets ordförande i LRF för Lokal mat och dryck.

Hon menar att pandemin har bidragit till en ny syn på mat. Intresset för hur maten är producerad har ökat och man uppskattar det lokala. Att med egna ögon se hur tomaterna växer och osten ystas skattas högt.

I Sigtuna kommun finns mycket jordbruksmark men ändå inte så många matproducenter. Den lokala maten finns dock. På Österby gård som Mitt i Sigtuna besökte födds upp nötkreatur och lamm. För Saga Planting Svensson som driver Österby gård tillsammans med sin make är djurhållningen i centrum.

– Någonstans resonerar jag att det är min skyldighet att klara av om jag ska ha rätt att äta kött, säger hon.

Intresset för det lokala märks också på Trädgårdsmästeriet i Steninge lada där många köper bland annat jordgubbsplantor, kryddor och örter att odla hemma.

Inne den lilla röda stugan bredvid Wenngarns slott är numer ett litet gindestilleri. Ägarna tappar upp gin, klistrar etiketter och paketerar färdiga flaskor i kartonger. Allt görs för hand med noggrann precision.

– Från basvara till slutprodukt. Det är just det som är charmen, att man får göra allting, säger Mattias Eckerman som är vd i företaget.

Det är inte alltid det blir rätt på en gång.

– Vi har experimenterat oss fram till det här receptet. Vi höll på ett par månader och det kanske var 30:e eller 40:e körningen som vi kände att "nu satt den", säger Marcus Cedervi som är master destiller.

Inne i gårdsbutiken står Saga Planting Svensson och hennes make Kristian Svensson. Tillsammans driver de Österby gård som ligger ett stenkast från Wenngarn. I butiken säljer de kött från nötkreatur, lamm och gris. De har även ägg, pressad juice och mejeriprodukter. När säsongen tillåter finns här även grönsaker. Allt som säljs är närproducerat. Det som de inte själva tar fram hämtar de från andra gårdar. De vill hålla det småskaligt, nära och personligt.

– Vi samarbetar med flertalet närliggande gårdar. Fokus är att vi säljer så lokalt och närproducerat som möjligt. Det blir också ett sätt att hjälpa varandra, säger Saga Planting Svensson.

Det är mycket arbete med en gård men i slutändan är det värt det menar Saga.

– Att få vara med hela vägen och kunna stå här varje vecka och möta kunderna och berätta om mina djur som jag har fött upp och lämna ut den där köttbiten jag vet är väldigt fin och kan känna en stolthet över. Det tycker jag är jätteroligt, säger hon.

De har precis slaktat två nötkreatur som har hängmörats inför valborg. Mellan tio och tolv dagar hängmöras köttet innan det packas till försäljning.

I augusti förra året konstaterade Peter Hazelius, en av administratörerna för den lokala rekoringen Sigtuna att intresset för kunderna var för svagt och sedan dess har gruppen varit vilande.

En rekoring är en försäljningsmodell där kunder köper varor direkt från småskaliga producenter utan mellanhänder. I Sigtuna skedde försäljningen vid gamla busstorget. Tidigare hade man också haft träffar i Märsta mellan Lidl och Coop.

Här såldes kött, ägg, sylt, honung choklad och plantor. Facebookgruppen Reko Sigtuna har över 2000 medlemmar. Så Peter Hazelius tror att man skulle kunna får igång gruppen.

– Det vore jättekul om den kom igång, säger han.

Per Sandström var en av producenterna i rekoringen. Han ser att intresset har dalat för rekoringar på flera håll efter att pandemin börjat släppa.

– Min tanke är att folk är tillbaka i gamla vanor igen efter pandemin.