Går bra. För tre av handlarna vi pratade med på Brommaplan blomstrar affärerna, trots pandemin. Foto: Mikael Andersson

Här blomstrar affärerna trots pandemin

Pandemin har drabbat många företagare hårt, med minskad omsättning och risk för konkurs som följd. Men Brommaplan bryter trenden. Här är det business as usual som gäller, vissa har till och med fler kunder än någonsin.

  • Publicerad 11:50, 19 feb 2021

Hösten 2019 öppnade Omar Ali den indiska restaurangen Oh! Delhi.

– Det är klart att man var orolig i början av pandemin, men det har gått jättebra för oss. Vi har många kunder som stöttar oss, säger han.

Restaurangbranschen har drabbats hårt det senaste året, men här fortsätter beställningarna trilla in, särskilt för take away och lunch. Omar Ali tror att gästerna återkommer eftersom många jobbar hemifrån och att det inte finns så mycket restauranger i närheten.

– Jag har till och med anställt mer personal. Så alla är nöjda, både vi och gästerna.

Restaurangen har inga öl- eller vinrättigheter, vilket innebär att de inte påverkats av alkoholförbudet som gäller från klockan 20.00.

– Det är de som är beroende av alkoholförsäljning som drabbas hårdast tror jag, säger Omar Ali.

Lunchrush. Omar Ali säger att restaurangens lunch är populär när många Brommabor arbetar hemifrån. Foto: Mikael Andersson

Kanske har det varit svårare för de verksamheter som riktar in sig på mer specifika varor, som polska delikatessbutiken Sklep café och deli?

I disken står ägaren Joanna Neubert och packar upp bakelser. Hon berättar att de i början av pandemin funderade på om de skulle vara tvungna att sälja butiken.

– Men nu har vi 70 procent fler kunder. Det är många polacker som inte har kunnat åka hem under pandemin, så de stannar i Sverige, säger hon.

Precis som många andra erbjuder de hemleverans av varor, vilket är populärt. Joanna Neubert berättar att de har fått nya kunder hela vägen från Västerhaninge, Tumba och till och med Gotland.

– Imorgon är det den polska fettorsdagen, då äter vi munkar. Ni skulle kommit då, jag har beställt 3 000 stycken.

Positiv. Joanna Neubert på Sklep café och deli säger att de fått betydligt fler kunder sedan coronapandemin. En anledning kan vara att många polacker stannar kvar i Sverige. Foto: Mikael Andersson

Det verkar alltså blomstra för flera verksamheter. Men det gamla fiket Vivels, där har det ju varit rätt trångt, kanske har de påverkats av rekommendationerna om avstånd?

Men icke, de tog nämligen över lokalen intill där det förut var en leksaksbutik. Här sitter gästerna utspridda, och butikschefen Amanda Nehro säger att försäljningen nu är uppe på samma nivå som innan pandemin.

– Det är sällan man behöver säga till gästerna om att hålla avstånd, folk är väldigt förstående.

En skylt i kassan visar att ett sällskap får sitta max två timmar och fika, för att minska smittspridningen i lokalen.

– Nu har det gått ett år sedan corona kom, både vi och gästerna har vant oss. Vi ville verkligen inte ge upp, nu börjar belöningen komma, gästerna är tillbaka, säger Amanda Nehro.

Blomförsäljningen ökar: ”Folk unnar sig det lilla de kan”

Glad. Amanda Nehro säger att många gäster respekterar restriktionerna. Foto: Mikael Andersson

Stöd av staden

För de verksamheter som har Stockholms stad som hyresvärd finns det möjlighet till hyresnedsättning. Varje ärende prövas individuellt.

De verksamheter som har uteservering erbjuds ha detta utan avgift. Den slopade avgiften gäller fram till den 31 mars.

Den tillfälliga pandemilagen trädde i kraft den 10 januari, och innebär att regeringen och andra myndigheter kan ta beslut om särskilda begränsningar för att minska smittspridning. Bland annat råder det förbud mot försäljning av alkohol på restauranger efter klockan 20.00.

Visa merVisa mindre