Den 29 september var sista dagen att ta del av kommunens egen konstutställning om sina medarbetare. Nu är planen att materialet ska användas i fler kommunikationsinsatser. Foto: Niklas Loman

Här är kommunens konstutställning

103 605 kronor. Så mycket har skattebetalarna fått betala för kommunens nya foto- och videoutställningen ”#viärupplandsbro” som under september mött konsthallens besökare på kulturhuset i Kungsängen.

  • Publicerad 10:00, 29 sep 2020

Vi har stort engagemang och höga ambitioner för hur vi utför vårt samhällsuppdrag här i kommunen och det vill vi berätta om

Sedan mitten av september har en foto- och videoutställning mött Upplands-Brobor som besökt konsthallen på kulturhuset i Kungsängen.

Utställningen berättar om sex av kommunens tvåtusen medarbetare och bär namnet ”#viärupplandsbro”.

För den som följer kommunens arbete och kommunikation känns kanske den så kallade hashtaggen igen.

Kommundirektörens idé

Upphovsmannen bakom utställningen som stängde den 29 september är kommunen. Det hela är för att vara mer exakt ursprungligen en idé av kommundirektören Ida Texell själv.

Det här berättar hon om då utställningen invigdes den 18 september. På sin Twitter skriver Ida Texell: ”Tusen tack till alla er som medverkar och tack till alla er som valde att tro på min idé!”.

Sex av kommunens tvåtusen medarbetare porträtteras i utställningen. Foto: Upplands-Bro kommun

Två politiska mål styr

Upplands-Bros kommunikations- och digitaliseringschef Sara Eklind uppger för Mitt i att satsningen som tagit plats i konsthallen hänger samman med två mål som politikerna beslutat om i kommunfullmäktige.

– Vi ska bidra med att attrahera, rekrytera, motivera och behålla personal för att säkra vårt uppdrag. Upplands-Bros varumärke ska dessutom utvecklas genom strategisk kommunikation för att beskriva vårt uppdrag, säger Sara Eklind.

Mitt i besökte utställningen

Då Mitt i besöker utställningen är vi ensamma i konsthallen på kulturhuset. Från caféet strax intill hörs ett stilla sorl.

Ett av flera citat från medarbetarna. Foto: Niklas Loman

Av informationsbladet som finns tillgängligt för besökare går att läsa: ”#viärupplandsbro är en utställning om värdighet och betydelse. Om att alla människor i kommunen ska känna sig inkluderade och uppskattade. Och att varje handling kan göra skillnad till det bättre.”

De sex medarbetarna ler stolt från stora porträtt som pryder väggarna i utställningsrummet. Intill varje porträtt finns ett citat från medarbetaren om deras arbete i kommunen.

”Jag vill att man ser julbelysningen och blir lite lycklig i själen”, står det vid ett av porträtten. Strax intill läser vi: ”Det är som en liten familj. Fast det är ett jobb”, medan en annan medarbetare berättar att: ”Jag får hjälp av mina underbara arbetsledare”.

Sara Eklind säger att tanken är att det här materialet ska leva vidare även efter att man nu stängt utställningen.

Foto: Niklas Loman

– Materialet är ett verktyg för att uppmärksamma kommunen och beskriva det arbete vi utför. Det kommer att användas vid rekryteringar, vid mässor, seminarier och möten. Materialet är tänkt att användas under en längre period som sträcker sig över minst två till tre år.

Så mycket har satsningen kostat skattebetalarna

Mitt i har begärt ut vad utställningen har kostat skattebetalarna. I ett mejl uppger kommunen att man totalt lagt: 103 605 kronor på satsningen.

Av totalsumman har närmare 80 000 kronor gått till att bekosta fotografierna. Därutöver redovisas att 22 300 kronor bekostat tolv stycken canvastryck som även ramats in.

På Upplands-Bros hemsida presenterar kommunen själv utställningen under rubriken ”Engagemang och stolthet i kommunens fotoutställning #viärupplandsbro".

Här framgår att syftet med utställningen är att "nå ut brett och berätta om det värdefulla arbete som görs dagligen i verksamheterna".

– Vi har stort engagemang och höga ambitioner för hur vi utför vårt samhällsuppdrag här i kommunen och det vill vi berätta om, säger Sara Eklind till kommunens hemsida.

Utställningen tog plats i kulturhuset konsthall. Foto: Niklas Loman

Här marknadsför sig kommunen

I sociala medier hittar du kommunen både på Facebook, Instagram och Twitter. På Facebook finns även möjlighet att ställa frågor som besvaras av kommunens kontaktcenter på vardagar under kontorstid.

I kommunens egen podd "Bättre tillsammans – hållbarhet helt enkelt" avhandlas frågor om hållbarhet. Så här långt har fjorton avsnitt publicerats med gäster som både kommer från kommunen och utifrån.

Upplands-Bro finns även på Youtube där en bland annat kommunfullmäktige livesänds. Här återfinns även mycket rörligt material där både politiker och tjänstemän deltar.

Visa merVisa mindre