Arbetet med att utveckla vägnätet runt om i Stockholmsregionen tycks inte ha påverkats av pandemin – i varje fall inte än så länge.

Hos Trafikverket uppger presskommunikatören Lii Hylander att nästa års vägprojekt är planerade så pass lång tid tillbaka att de inte har påverkats av de leverantörsproblem som andra branscher upplevt under pandemin.

– Än så länge har vi kunnat lösa leveranser, bemanning och framdrift för våra pågående projekt. Så länge alla är friska fungerar det bra, säger Lii Hylander.

Hon berättar att de största projekten under nästa år är Skurubron, E4 Förbifart Stockholm samt E18 Norrtälje.

Sett till att många av oss gått en ny tillvaro tillmötes med hemarbete så bör detta har märkts i trafiken – eller?

– Trafiken på de större vägarna minskade kraftigt i början på pandemin, med 20–25 procent. Därefter har trafiken sakta börjat komma tillbaka under hösten. I slutet av oktober, början på november var minskningen cirka fem procent, men det är stora variationer på olika vägar.

Hemarbete påverkar

Som exempel tar Lii Hyllander upp E4 mellan Norrtull och Arlanda. Här har trafiken minskat kraftigt, och det tror hon till stor del beror på att resandet till och från flygplatsen gjort detsamma.

Enligt Trafikverket har trafiken på vägarna i Stockholms län minskat allra mest under rusningstid.

– Det här tyder på att det är resor till och från arbetet som minskat mycket och att rekommendationerna om hemarbete följs.

Har ni några råd till resenärer som berörs specifikt av era större projekt?

– Flera av våra arbeten kan utföras utan någon större trafikpåverkan. Vi planerar arbetena så att de ska störa trafiken så lite som möjligt, säger Lill Hylander.

Sju vägbyggen att hålla koll på under året: