Den ansökan som kommunen fått beviljad gäller en ny gång- och cykelbana längs Torfastleden mellan Gudöbroleden och Järnåldersringen, samt mellan Söderbyleden och Nynäsvägen. Totalt handlar det om 15,375 miljoner kronor, vilket utgör hälften av den beräknade kostnaden för projektet.

Stadsbyggnadsnämndens ordförande Petri Salonen (C), gläds åt beskedet.

– Det bidrar till att vi kan genomföra investeringar snabbare, vilket är jättebra. Vi genomför just nu en jättestor satsning för att utveckla våra cykelstråk och då är det här ett viktigt tillskott, säger han.

https://www.mitti.se/nyheter/mer-an-var-tredje-haningebo-kan-cykla-till-jobbet-pa-en-kvart/lmsdA!6118481/

Har uppdaterats

2018 uppdaterades den cykelplan som kommunen tog fram åtta år tidigare. Här presenteras en lång rad åtgärder för att uppmuntra Haningeborna att välja cykel eller promenad i stället för att ta bilen.

Bland planerna finns bland annat en utbyggnad av cykelstråket som i dag går mellan Vega och Handen.

Nästa steg är att bygga vidare från Handen söderut, mot Jordbro.

– Tittar man på hela regionen finns det en enorm potential vad gäller cykling. Många i Haninge tar bilen för att göra korta resor på fritiden men genom de nya cykelstråken ska det bli lätt att ta sig både mellan knutpunkter inom kommunen, men också mellan kommuner, säger Petri Salonen.