Visionsbild av gångbron, som kommer hänga på vajrar och ge illusionen av att vara gjuten i ett betongstycke. Foto: Gottlieb Paludan Architects

Hängbron mellan Alby och Tyresta försenad

Porös berggrund, istäcke över Nyforsviken och väntan på bygglov. Det är några av anledningarna till att bygget av den 70 meter långa hängbron som ska knyta ihop Alby och Tyresta naturreservat ligger flera månader efter tidsplan.

  • Publicerad 13:43, 5 maj 2022

Bron är tänkt att bilda en ny, nordlig entré för Tyresta nationalpark och knyta ihop den med Alby naturreservat. Men att bygga i reservat för med sig vissa utmaningar.

– En förutsättning för projektet är att ta stor hänsyn till de känsliga naturvärdena på platsen. Det blir många speciallösningar, säger Heléne Hjerdin, chef för projektavdelningen på samhällsbyggnadskontoret.

Brons båda fästen ligger svåråtkomliga i reservaten, så därför måste allt arbete ske från vattnet. En pråm som utgår från Gimmerstabadet åker i skytteltrafik till och från Nyforsviken med material och maskiner.

Sprängningen och borrningen för brofästena måste göras försiktigt, på grund av miljöns känsliga naturvärden. Dessutom utgår allt arbete från sjön. Foto: Tyresö kommun

Så byggs gångbron

- Allt arbete utgår från Gimmerstabadet, där en pråm hämtar material och maskiner.

- Man spränger försiktigt för att göra brofästena. Därefter borrar man ner stag djupt ner i berget.

- Därefter spänner man två vajrar över Nyforsviken. På vajrarna lägger man 26 betongsegment.

- Sen trär man fler vajrar genom betongsegmenten, som ett pärlhalsband.

- Skarvarna mellan segmenten gjuts ihop, för att ge intrycket att bron är gjord i ett stycke.

- Resultatet blir en 70 meter lång hängbro. Ingen del av konstruktionen går ner i vattnet eller till botten på viken.

Källa: Tyresö kommun

Visa merVisa mindre

Heléne Hjerdin, chef för projektavdelningen på samhällsbyggnadskontoret. Foto: Tyresö kommun

Nota: 16 miljoner kronor

Den ursprungliga budgeten var på 16 miljoner kronor. Hur mycket man nu dragit över på grund av förseningarna är för tidigt att säga.

När den väl är byggd kommer Tyresöborna kunna promenera på ett riktigt smycke till bro, enligt Heléne Hjerdin.

– Det finns en lätthet i bron. Den gör inget stort visuellt anspråk på den här miljön, säger hon.

Handsågad isränna bakom förseningen

Planen var att besökare skulle kunna promenera över en färdig bro redan i maj, men nu kommer nya bud: Bron beräknas stå färdig först i oktober.

Förseningarna har flera orsaker. Först visade det sig att berget var ömtåligare än man trott, vilket gjorde att sprängningar och borrningar drog ut på tiden. Sen gjorde man en ny genomgång av alla bygglovsansökningar och tillstånd, medan veckorna rann i väg.

– Och då hann isen lägga sig, så vi var tvungna att handsåga en isränna för att pråmen skulle kunna komma fram, säger Heléne Hjerdin.

Bron kommer stå färdig först i höst, men till sommaren kommer man åtminstone kunna se de två vajrarna som bron ska hänga på sträcka sig över viken. Foto: Tyresö kommun