Bron är tänkt att bilda en ny, nordlig entré för Tyresta nationalpark och knyta ihop den med Alby naturreservat. Men att bygga i reservat för med sig vissa utmaningar.

– En förutsättning för projektet är att ta stor hänsyn till de känsliga naturvärdena på platsen. Det blir många speciallösningar, säger Heléne Hjerdin, chef för projektavdelningen på samhällsbyggnadskontoret.

Brons båda fästen ligger svåråtkomliga i reservaten, så därför måste allt arbete ske från vattnet. En pråm som utgår från Gimmerstabadet åker i skytteltrafik till och från Nyforsviken med material och maskiner.

Nota: 16 miljoner kronor

Den ursprungliga budgeten var på 16 miljoner kronor. Hur mycket man nu dragit över på grund av förseningarna är för tidigt att säga.

När den väl är byggd kommer Tyresöborna kunna promenera på ett riktigt smycke till bro, enligt Heléne Hjerdin.

– Det finns en lätthet i bron. Den gör inget stort visuellt anspråk på den här miljön, säger hon.

Handsågad isränna bakom förseningen

Planen var att besökare skulle kunna promenera över en färdig bro redan i maj, men nu kommer nya bud: Bron beräknas stå färdig först i oktober.

Förseningarna har flera orsaker. Först visade det sig att berget var ömtåligare än man trott, vilket gjorde att sprängningar och borrningar drog ut på tiden. Sen gjorde man en ny genomgång av alla bygglovsansökningar och tillstånd, medan veckorna rann i väg.

– Och då hann isen lägga sig, så vi var tvungna att handsåga en isränna för att pråmen skulle kunna komma fram, säger Heléne Hjerdin.