Transportmästare. I maj korades Mikael Gustafsson, här under ett arbetspass på tvärbanan, till Europas bästa spårvagnsförare. En laginsats, säger han själv. Foto: Mikael Andersson

Häng med på tur med Europas bästa spårvagnsförare

I Leipzig krockade Mikael Gustafsson med avsikt. Under ett arbetspass på tvärbanan undvek han sådana fadäser. Mitt i hängde med nykorade Europamästaren i spårvagnskörning.

  • Publicerad 16:11, 26 aug 2022

I en spårvagn är man en del av trafiken, det är lite charmigt.

En gul lampa tänds på förarpanelen. Lampan varnar föraren för att spårvagnen närmar sig en gatukorsning. Allvarliga olyckor med spårvagnar är enligt spårvagnsföraren Mikael Gustafsson mycket ovanliga i Stockholmstrafiken.

Att exempelvis övrig trafik kör in i en spårvagn inträffar kanske någon enstaka gång i månaden, enligt Mikael.

Annat var det i Leipzig i maj, under spårvagns-EM.

Spårvagnsförare från Europa och Australien tävlade i precisionskörning.

Bland de mer lekfulla momenten ingick att med precision krocka med stora plastföremål så att föremålen hamnade på en viss plats.

Mikael Gustafsson blev korad till bästa förare i individuella grenen.

"Lagseger"

Trots att det handlade om en individuell gren var segern en laginsats påpekar Mikael – utan hjälp av kollegor under de olika momenten, hade segern inte varit möjlig.

Knappast oviktiga. En del av EM-mästarens arbetsmiljö. Foto: Mikael Andersson

Sedan en tid är han tillbaka i Stockholmstrafiken.

Den här tisdagen kör han spårvagn på tvärbanesträckan Sickla-Solna.

Hur känns det att jobba efter EM-segern?

– Det är skönt att komma hem. Man känner en viss stolthet efter segern, säger Mikael.

Charmen med att köra spårvagn tycker Mikael är att befinna sig mitt i stadstrafik.

– Kör man tåg kan föraren njuta av landskapet, i en spårvagn är man en del av trafiken, det är lite charmigt.

Fyller 22. Tvärbanan, som invigdes år 2000, trafikerar 26 stationer mellan Sickla och Solna. Foto: Mikael Andersson

Vilken del av tvärbanan gillar du bäst?

– Helheten, att omgivningen där spårvagnen kör skiljer sig så mycket åt, att det är variation.

Publikstöd

Under EM-tävlingen i Leipzig spelade publiken en viktig roll för hur väl spårvagnsförarna utförde de olika momenten.

Publiken var såväl en inspiration som en hjälp att avgöra hur väl föraren lyckades med de olika tävlingsmomenten med glada hejarop och applåder, låter Mikael förstå. Det är inte alltid en spårvagnsförare hinner bedöma hur precist en inbromsning eller fartökning ska göras med spårvagnen.

– Det många inte tänker på är att som förare övar man precisionskörning hela tiden i vardagen.

Rälsmaskin. Spårvagnen Mikael kör den här tisdagen är av modellen A32 och består av två vagnar. Foto: Mikael Andersson

Mikael minns ögonblicket då det stod klart att han vunnit.

– Det var en väldigt mäktig känsla i det momentet, med 47 000 åskådare på plats.

Här på tvärbanespåret i Bromma är jublet inte lika påtagligt. Men spårvagnar väcker ändå viss uppmärksamhet i Stockholmstrafiken. Exempelvis brukar småbarn vinka när spårvagnen kör förbi. Mikael brukar vinka tillbaka.

Nästa spårvagns-EM hålls 2023 i Rumänien.

Ska du delta där?

– Först måsta man lyckas vinna kvaltävlingen här i Stockholm.

Går på tvärs

Tvärbanan är en spårvagn som går mellan Sickla och Solna station, och består av 26 hållplatser.

Det finns även en avgrening som går till Bromma blocks och Bromma flygplats. Det är den linjen som nu byggs ut till bland annat Rissne, Ursvik, Kista och Helenelund. Trafikstart till Ursviks torg beräknas till 2023 och hela sträckan till Helenelund 2025.

Källa: SL/Region Stockholm

Visa merVisa mindre