En förutsättning för de delar av Förbifart Stockholm som görs på Lovön var att bergmassa kunde fraktas på vattnet i stället för på vägarna. Enligt Trafikverket motsvarar en last på båt 70 lastbilslass med släp.
När den sista båttransporten lämnade hamnen under sensommaren innebar det att hamnarna, en på norra och en på södra Lovön, kunde rivas. Arbetet går enligt tidsplanen.
– Det är temporära flytande hamnar, de är inte på något sätt förankrade i sjöbotten. Det är demontering av stålbalkar och nedmontering av betongpontonerna, sedan fraktar vi i väg det, säger Besnik Asani, byggledare.
Besnik Asani är byggledare vid Trafikverkets hamnar på Lovö.
Privat
Vissa delar har fått nya ägare.
– Vi har sålt tranportband, hamndelar och annat. Det är olika aktörer som har köpt olika delar. Vi har kontaktat olika köpare och industrier så har de fått vara med och lämna pris, säger han.
Håller tiden
Enligt Besnik Asani håller tidsplan.
– Hamnen på södra, det vill säga Malmviken, ska vara helt nermonterad efter sommaren 2025, säger han.
Berglastningshamnen på norra delarna av ön ska vara riven samtidigt. Men färjehamnen har längre tid kvar eftersom den behövs mer. Myndigheten vill undvika att köra förbi FRA och det går bara en grusväg till norra Lovö. Den är inte byggd för tung transport och att myndigheten vill minimera transporterna på Ekerövägen.
– Där är tanken att det ska vara färdignermonterat 2027. Där har vi ett färjeläge som fraktar lastbilar mellan Tyska botten och norra Lovön. Det kommer fortfarande vara igång en period framledes, säger Besnik Asani.
Hamnarna på Lovö försvinner nästa år.
Besnik Asani
Trafikverket ska även undersöka eventuell påverkan på sjöbotten och göra en dykbesiktning för att se om den måste återställas. Besnik Asani ser inte att allmänheten ska påverkas mer framöver.
– Det påverkar inte de runtomkring mer än själva driften har gjort, säger han.