Två vältrafikerade gator och en brant, skogsbeklädd höjd. Det är vad som i dag separerar Sjöstan och Hammarbyhöjden.

– Det är en jättebarriär mellan de två stadsdelarna som vi vill överbrygga, säger Henrik Nilzén, stadsplanerare på stadsbyggnadskontoret.

Stadens förslag för det som ska bli Sjöstadshöjden innebär bygget av 500 bostäder och 5000 kontorsplatser, förskola, torg, en lekplats och ett 16 våningar högt hotell.

– Det är ett sätt att binda samman Sjöstan inte bara med Hammarbyhöjden, utan hela Söderort. Vi tror många kommer ha glädje av det.

https://www.mitti.se/nyheter/kontor-och-bostader-ska-knyta-ihop-sjostan-och-hammarbyhojden/lmsjn!7110769/

Två vägar blir en stadsgata

Hammarbyvägen ska sänkas ner till samma nivå som Hammarby fabriksväg och göras om till en 28 meter bred stadsgata – som förutom av de nya husen ska kantas av träd, grönska, gång- och cykelväg.

Trots att två vägar ska bli en ska det inte ställa till det för trafiken, som Henrik Nilzén menar ska kunna köra i samma kapacitet som tidigare.

– Vi är medvetna om att det tidvis förekommer köer längs Hammarbyvägen i dag och vi tar med oss det i kommande arbete.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-byggs-hammarbyhojden-och-sjostan-ihop/lmrbm!3108389/

Varför byggs det så mycket kontor och så få bostäder?

– Längs vägen måste det kunna gå transporter med farligt gods, då går det inte att bygga bostäder för nära. Staden har som mål att skapa fler arbetsplatser i Söderort och de som ska utveckla på platsen bedömer att det finns en marknad för det där, säger Henrik Nilzén.

– En utmaning är att skapa en levande stadsgata när det är så mycket kontor. Men vi föreslår att det ska bli lokaler i bottenvåningarna längs båda sidor med ambition att skapa liv och rörelse över dygnet.

Bro upp till höjden

En ny bro, 20 meter bred, ska byggas från Sjöstan till Hammarbyhöjden. Höjdskillnaden är ungefär lika stor som från Stadsgårdskajen upp till Renstiernas gata – cirka 25 meter.

För att få en lutning som är tillgänglig för alla börjar stigningen vid Virkesvägen. Efter bron tar en ny gata vid på höjden, uppåt och österut längs skogens norrsluttning.

– Där den nya gatan slutar, i en vändplan i öster med utsiktsplats, har den stora nivåskillnaden överbryggats.

Måste värna grönskan

I dag består den föreslagna platsen för projektet till stor del av grönska och växtlighet. Staden jobbar hårt för att begränsa intrånget i skogen så mycket som möjligt, menar Henrik Nilzén.

– Det är ett ekologiskt spridningssamband mellan Nackareservatet och Årstaskogen, och det är viktigt att det inte bryts ner eller försvagas.