Samråd. Nu är det dags att tycka till om planerna för det nya området Sjöstadshöjden.
Foto: AIX arkitekter/Sacharias Källdén
Tjänsten för uppläsning av artiklar är tillfälligt avstängd
Två vältrafikerade gator och en brant, skogsbeklädd höjd. Det är vad som i dag separerar Sjöstan och Hammarbyhöjden.
– Det är en jättebarriär mellan de två stadsdelarna som vi vill överbrygga, säger Henrik Nilzén, stadsplanerare på stadsbyggnadskontoret.
Stadens förslag för det som ska bli Sjöstadshöjden innebär bygget av 500 bostäder och 5000 kontorsplatser, förskola, torg, en lekplats och ett 16 våningar högt hotell.
– Det är ett sätt att binda samman Sjöstan inte bara med Hammarbyhöjden, utan hela Söderort. Vi tror många kommer ha glädje av det.
https://www.mitti.se/nyheter/kontor-och-bostader-ska-knyta-ihop-sjostan-och-hammarbyhojden/lmsjn!7110769/
Två vägar blir en stadsgata
Hammarbyvägen ska sänkas ner till samma nivå som Hammarby fabriksväg och göras om till en 28 meter bred stadsgata – som förutom av de nya husen ska kantas av träd, grönska, gång- och cykelväg.
Trots att två vägar ska bli en ska det inte ställa till det för trafiken, som Henrik Nilzén menar ska kunna köra i samma kapacitet som tidigare.
– Vi är medvetna om att det tidvis förekommer köer längs Hammarbyvägen i dag och vi tar med oss det i kommande arbete.
https://www.mitti.se/nyheter/sa-byggs-hammarbyhojden-och-sjostan-ihop/lmrbm!3108389/
Varför byggs det så mycket kontor och så få bostäder?
– Längs vägen måste det kunna gå transporter med farligt gods, då går det inte att bygga bostäder för nära. Staden har som mål att skapa fler arbetsplatser i Söderort och de som ska utveckla på platsen bedömer att det finns en marknad för det där, säger Henrik Nilzén.
– En utmaning är att skapa en levande stadsgata när det är så mycket kontor. Men vi föreslår att det ska bli lokaler i bottenvåningarna längs båda sidor med ambition att skapa liv och rörelse över dygnet.
Bro upp till höjden
En ny bro, 20 meter bred, ska byggas från Sjöstan till Hammarbyhöjden. Höjdskillnaden är ungefär lika stor som från Stadsgårdskajen upp till Renstiernas gata – cirka 25 meter.
För att få en lutning som är tillgänglig för alla börjar stigningen vid Virkesvägen. Efter bron tar en ny gata vid på höjden, uppåt och österut längs skogens norrsluttning.
– Där den nya gatan slutar, i en vändplan i öster med utsiktsplats, har den stora nivåskillnaden överbryggats.
Måste värna grönskan
I dag består den föreslagna platsen för projektet till stor del av grönska och växtlighet. Staden jobbar hårt för att begränsa intrånget i skogen så mycket som möjligt, menar Henrik Nilzén.
– Det är ett ekologiskt spridningssamband mellan Nackareservatet och Årstaskogen, och det är viktigt att det inte bryts ner eller försvagas.
Victor Malmcrona | Anders Björklund
Förslaget i korthet
Samråd pågår fram till 25 april.Samrådsmöte i Sjöstadsdskolan 5 april klockan 17–19.
Hammarby sjöstad och Hammarbyhöjen kopplas samman.
Hammarbyvägen och Hammarby fabriksväg ersätts av en stadsgata som flankeras av gång- och cykelstråk, samt lokaler i markplan på båda sidor om gatan.
Söder om gatan byggs fem nya kvarter, fyra med kontor och ett med bostäder, med en höjd på fem till sju våningar.
Norr om gatan rivs eller byggs befintlig bebyggelse om. Här skapas kvarter för kontor i sju till åtta våningar och ett hotell på 16 våningar, samt ett nytt torg.
Virkesvägen förlängs med en bro över Hammarbyvägen, upp till Hammarbyskogen. Vägen fortsätter sedan österut ovanför branten till vattentornet för att avslutas i en vändplan där även en lekplats ska byggas.
Bilvägen ska sedan övergå i gångväg in till Nackareservatet.
På höjden byggs två lamellhus om sex till sju våningar, åtta punkthus om sex till tio våningar och en förskola.
Totalt skapas ungefär 150 hyresrätter, 350 bostadsrätter och 4000–5000 arbetsplatser.
Tidplan:
Granskning andra kvartalet 2023.
Godkännande i stadsbyggnadsnämnden tredje kvartalet 2023.
Antagande i kommunfullmäktige i slutet av 2023.
Källa: Stockholms stad
En utmaning är att skapa en levande stadsgata när det är så mycket kontor.
Samråd. Nu är det dags att tycka till om planerna för det nya området Sjöstadshöjden.
Foto: AIX arkitekter/Sacharias Källdén
Ronnie Ansered, 47 år, Hammarby sjöstad:
"En hopbyggnation är en del av stadens utveckling. Men är det verkligen smart att bygga mycket kontor i dag? Jag tror stämningen i Sjöstan skulle förändras till det bättre med en sammankoppling med Höjden – det är skönare typer där uppe. Det blev en samhörighet här efter Einar-mordet, men annars finns ingen genuin sjöstadskänsla. Det är lite mellanchefernas paradis och finns ingen egen fritidsgård för ungdomarna. Det tar tid för en ny stadsdel att hitta sin identitet."
Foto: Sacharias Källdén
Isabella Pehrsson, 30 år, Södermalm:
"Jag jobbar här, men bor på Södermalm. En bro vore säkert bra, så att det blir lättare att ta sig mellan orterna. Och en bro stör inte. Men jag hoppas verkligen inte sjöstadens typ av arkitektur med mycket glas sprider sig upp i backen, för den ogillar jag skarpt. Jag vet inte hur de som bor här identifierar sig generellt, men jag tror inte att man vill vara som en del av Södermalm, utan det här området är något eget. Sjöstaden känns lite 'frilufts-posh' på något sätt."
Foto: Sacharias Källdén
Victor Lööw, 23 år, Hammarbyhöjden:
"Jag är precis på väg att flytta hit men kan tänka mig att det finns en egen identitet här i Hammarbyhöjden, Det verkar trevligt här. Planerna kände jag inte till men det är alltid bra med fler bostäder. Sjöstaden är jättemysigt och om det blir mer sammansvetsat med Hammarbyhöjden så vore det positivt. Antagligen kommer det att göra Hammarbyhöjden ännu mer attraktivt. Nya fräscha projekt här är ett plus i min bok."
Foto: Sacharias Källdén
Lina Fröding, 33 år, Hammarbyhöjden:
"Jag känner till protesterna på höjden men tänker spontant att det ändå finns ett stort reservat nära. Men jag är inte så insatt att jag har några starka åsikter. Jag tror inte att bron skulle få sjöstadsborna skulle besöka höjden mer. Och jag tror heller inte jag skulle besöka sjöstan mer för det är redan ganska lätt. Jag trivs, men generellt sett skulle höjden må bra av ett lyft utbudsmässigt. Jag vet inte om bron skulle påverka innevånarnas identitet, men i dag är det ändå två olika orter."
Foto: Sacharias Källdén
Hans Säfström, 65 år, Hammarbyhöjden:
"Jag har inget emot planerna. Det är en naturlig utveckling av staden. Jag vill nog påstå att det finns en egen identitet på Hammarbyhöjden, med lite mer av en småstadskänsla än i stan. Med en förtätning så kommer nog det att försvinna lite. Men jag kommer nog inte ta mig till sjöstan mer på grund av sammanlänkningen, utan åker hellre in till stan. Jag tror heller inte att sjöstadsborna kommer se det nya som en del av sjöstan i det korta perspektivet, men troligtvis förändras det med tiden."
Foto: Sacharias Källdén
Jenna Kandell, 20 år och Erik Norlin, 20 år, Hammarbyhöjden:
"Vi tänker att det finns bättre platser att bygga på. Skogen är en del av varför man vill bo här och används dagligen av både oss, hundägare, barn och andra. Den känns viktig att bevara, även för den biologiska mångfalden. En bro skulle i och för sig göra det lättare att ta sig mellan sjöstaden och Hammarbyhöjden, men vi är egentligen aldrig i sjöstan i dag. Områdena känns olika med tanke på att sjöstaden är nybyggd och det är området äldre. På så sätt finns det nog två olika identiteter i dag."
Foto: Sacharias Källdén
Leif Svensson, 80 år, Hammarby sjöstad:
"Jag vet inte med de som bor närmast, men i Sjöstaden finns nog inte många som är emot planerna. Trots bron tror jag att höjdskillnaden kommer att fortsätta vara en barriär mellan orterna. Det finns en tydlig Sjöstadsidentitet. Det är ett tydligt avgränsat område och en plats med kort historia som många bär med sig. I varje port finns några personer som varit med sedan start. Men det är ganska bra omsättning på folk, för många barnfamiljer flyttar till större. De flesta är dock nöjda med området."
Foto: Anders Björklund
Stadsliv. Vy över planerade gatan med ny bebyggelse, samt bro, torg och 16 våningars hotell i bakgrunden.
Foto: AIX arkitekter
Hammarbyvägen nu. Vägen kommer att flankeras av kontorshus och på höjden ovanför byggs flera bostadshus på en ny gata.
Foto: Sacharias Källdén
Hammarbyvägen sen. Vägens södra sida ska sänkas och gå från gångväg och klippbrant till och att bli trottoar med lokaler i markplan.
Foto: Sweco Architects
Högt hus. Ett niovåningshus med kontor föreslås ligga vid Hammarbyvägens västra rondell. Husen i bakgrunden är sju våningar.
Foto: Sweco Architects
Utsikt. Uppe på höjden föreslås fyra punkthus, i tio våningar mot den nya gatan, som med bil nås från den nya bron.
Foto: Brunnberg&Forshed
Konceptbild. I hörnet vid Virkesvägen och Hammarby fabriksväg, i anslutning till nya bron, föreslås ett torg i samma storlek som Stortorget ligga.
Foto: AIX arkitekter
Översikt. 3D-modell över förslaget med den nya bebyggelsen i vitt.
Foto: Stockholms stad