Gymnasiebehörigheten ökade med 0,8 procentenheter och andelen elever med fullständiga betyg har ökat med 1,1 procentenheter till 7,4 procent sedan förra året, det visar preliminär statistik från Skolverket.

Även årets meritvärde har ökat med sju meritpoäng, från förra årets 216 till 223 meritpoäng i år.

– Vi har tagit ansvar och mött våra elevers behov och förväntningar. Det är ett hårt arbete på alla nivåer i organisationen och detta är ett kvitto på att arbetet funkar, säger Pär Olsson, verksamhetschef för grundskolan i Haninge.

Kulturellt och strategiskt arbete

Enligt Pär Olsson är årets fortsatta ökning resultatet av ett långvarigt strategiskt och kulturellt arbete i grundskolorna.

– Vi har blivit mycket mer strategiska och intensivt arbetat med att få tag på den enskilda skolans behov och förutsättningar så att vi satsar på rätt saker. Förändring är bra men hur det ska gå till på Brandbergsskolan eller Ribbyskolan kan vara olika.

Pär Olsson påpekar även vikten av att ha ett gemensamt tankesätt kring skolans arbete och dess påverkan.

– Det finns inte en lösning som passar alla, men den kulturella övertygelsen att vi ska och kan göra skillnad har vi gemensamt.

Fortsatt arbete

Nu hoppas Pär Olsson att ökningen kommer att fortsätta kommande år, även om han påpekar att statistiken inte är linjär.

– Betydelsen är att det visar att vi gör rätt saker. Nu behöver vi hålla i och hålla fast i det vi lagt grunden till och förfina det.

Inför skolstart kan Haninges grundskoleelever vara förbereda på att vara i skolan för undervisning.

– Närundervisning är utgångspunkten men vi kommer fortsätta att ha alla förebyggande åtgärder för att begränsa smittspridning.