140 meter lång och 45 meter bred. Materialet är stål. Färgen ska bli ännu guldigare, nu är bron bara grundmålad. Foto: Stefan Källstigen

Guldbron bogseras på plats – måste passa perfekt

Nu gäller det. Guldbron ska bogseras till sina fästen – förhoppningsvis har alla räknat rätt så att den kolossala pjäsen passar.

  • Publicerad 08:47, 20 mar 2020

Klockan sju på fredagsmorgonen började bogserbåtar att långsamt skuffa den kolossala bron till sina fästen, där gående, cyklar, bilar och bussar sedan ska kunna ta sig från Söder till Gamla stan.

På fredag eftermiddag ska bron vara på plats – om allt går som det ska.

Kaj Sundberg och hunden Rufus följde det långsamma dramat från Katarinahissen. De bor precis vid Mosebacke och har följt bygget sedan första dagen.

– Det är mycket imponerande och jag tycker det hela är en fantastisk logistik, säger Kaj Sundberg.

Kaj Sundberg och hunden Rufus släpper inte guldbron med blicken. Foto: Stefan Källstigen.

Stor precision

Sedan ska pontonerna, som den vilar på, sakta vattenfyllas för att bron långsamt ska sjunka ner på sin rätta plats.

Ett arbete som beräknas ta flera veckor. Runt 200 skruvhål på bron ska komma exakt rätt position ovanför hålen i fästena. Ett riktigt precisionsarbete med andra ord.

Invigs med fest

Det är Skanska som har fått uppdraget att montera bron. Ramboll heter företaget som konstruerat den. Foto: Stefan Källstigen

Bron öppnar till hösten. Exakt datum är ännu inte spikat. Men klart redan nu är att den ska invigas med fest.

– Det kommer bli stort. Om man tyckte att det var festligt när bron kom är det inget mot när den öppnas. Katarinavägen ska öppna samtidigt, säger Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen.

För att bron ska monteras stängdes Stadsgårdsleden av torsdag klockan 22.00 och öppnar igen för trafik måndag 23 mars klockan 05.00.

Guldbron bogseras lååångsamt på till sin plats mellan Gamla stan och Slussen. Själva monteringen tar sedan flera veckor. Foto: Stefan Källstigen.

Nu ska guldbron monteras – därför har den legat vid kajen