Femåring. 60 000 besökare var i november 2015 på invigningen av Mall of Scandinavia, som ifjol lade till "Westfield" efter ett stort köp. Foto: Stefan Källstigen

Grattis MoS 5 år – men varför står butiker tomma?

Störst i Skandinavien och publiksuccé – men också tomma lokaler och konkurser. Mall of Scandinavia fyller snart fem år och Mitt i Solna åkte dit för att söka svar på frågan hur det blivande födelsedagsbarnet mår.

  • Publicerad 07:15, 20 okt 2020

Vad händer med alla tomma lokaler i Mall of Scandinavia?

Frågan kommer från flera läsare som mailat Mitt i Solna.

Efter sommaren har ett flertal aktörer stängt i gallerian.

”Med kort varsel stängde både Nike och Desigual butikerna i Mall of Scandinavia för en månad sedan. Nu har även grannen Adidas bommat igen butiken”, skriver en läsare.

Desigual, Sportshoppen, Oysho och Only är andra butiker som stängt. När Mitt i Solna besöker MoS en vardagseftermiddag har tomma butiksentréer täckts med reklamaffischer.

”Butiksdöden blir alltmer tydlig i gallerian”, konstaterar en Solnabo.

Vill nyansera bilden

Coronapandemin har slagit hårt mot handeln, förstås också i Solnas megagalleria. Enligt Dagens Nyheter dök försäljningen här med minst 20 procent under första halvåret.

Gallerians presskontakt Amanda Larsson säger att särskilt modebranschen drabbats av corona och uppger att hyresgäster fått både hyresstöd och möjligheten att korta sina öppettider. Hon vill dock nyansera bilden av en butiksdöd till följd av pandemin.

– En del av aktörerna var beslutade att upphöra redan innan coronapandemin bröt ut medan exempelvis Sportshoppen hela tiden var planerad som en tillfällig pop-up, skriver hon i ett mejl till Mitt i Solna.

Flera konkurser

En del av stängningarna i Mall of Scandinavia beror på att företag gått i konkurs.

– Det påverkar givetvis dessa varumärkens eventuella butiksetableringar i Westfield Mall of Scandinavia. Exempelvis The Shirt Factory, G-star och Bose, skriver Amanda Larsson.

Utbudet ska förnyas

Gallerian har vidare ett så kallat rotationsmål på tio procent.

– Det innebär att vi strävar efter att en viss andel av våra lokaler årligen ska förvärvas av en ny hyresgäst, för att lämna plats åt nya spännande koncept.

Hur gallerians 5-årsdag ska uppmärksammas är ännu inte spikat, men centrumledningen hälsar att det blir ett firande.

Tomrum. Entréer har täckts med reklam i väntan på nya hyresgäster. Foto: Stefan Källstigen

Padel på taket

Invigning: Mall of Scandinavia, Skandinaviens största galleria, invigdes den 12 november 2015. Gallerian har 176 butiker och 43 restauranger.

Namnbyte: Hösten 2018 fick köpcentrumet nytt namn: Westfield Mall of Scandinavia. Detta då ägaren Unibail-Rodamco köpte köpcentrumjätten Westfield.

Hemligt: 15 miljoner besökte köpcentrumet 2019. Besöksantalet hittills i år är hemligt.

Padel: På gallerians tak planeras padelbanor som kan öppna i vår.

Visa merVisa mindre