Bakom namnbytet står bland andra stiftelsen Tim Bergling Foundation och Stockholm Live tillsammans med kommersiella aktörer som Bauhaus och Trygg Hansa.

Förutom namnbytet så ska samarbetet också leda till en rad aktiviteter för att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

– Vi ser den psykiska ohälsan som en av våra största samhällsutmaningar och vi vill kunna vara med och påverka i ett tidigt skede, innan det har gått för långt, säger Hanna Axelsson, kommunikations- och marknadschef för Trygg-Hansa.

Aktiviteterna ska hållas både i och utanför arenan.

– I höst startar vi en digital utbildningsinsats i högstadiet för att ge elever mer kunskap om vad psykisk ohälsa är och vad man själv kan göra för att kunna hantera bland annat stress och oro, säger Hanna Axelsson.

Test för vuxna

Tanken är också att även vuxna ska bli mer medvetna om problemen med psykisk ohälsa bland unga. Därför har man tillsammans i projektet skapat Tonårstempen, en digital plattform där vuxna kan testa relationer till sin tonåring och få stöd, råd och övningar.

– De vuxna spelar en väldigt viktig roll, men det är inte alltid så lätt att vara tonårsförälder. Att hålla samtalet igång och bygga en nära relation tror vi är avgörande, säger Hanna Axelsson. 

Om Stockholmarna kommer att sluta kalla den runda arenan i Johanneshov för något annat än Globen är en annan fråga.