Regnet har blåst förbi och solen skiner över Regeringsgatan 44 när infrastrukturminister Tomas Eneroth träffar kommunföreträdare och SPF seniorerna.

Han möts av glada miner och instämmande hummanden när han berättar om de nya reglerna som införts för elsparkcyklar.

Nu gäller körförbud på gångbanor och trottoarer samt parkeringsförbud på gång-, cykelbanor och trottoarer.

– Vi vill ju att det ska kunna fungera med elsparkcyklar men då måste det vara ordning och reda, säger Tomas Eneroth.

Bakgrunden är att antalet elsparkcyklar har ökat kraftigt i svenska städer tillsammans med antalet olyckor där elsparkcyklar varit inblandade.

Även slängda eller slarvigt parkerade elsparkcyklar har varit ett problem.

Företagen skeptiska

Branschen är skeptiska till de nya reglerna. I ett brev till infrastrukturministern skrev företaget Voi i våras att "möjligheten att snabbt plocka upp och framför allt parkera nära slutmålet har visat sig bidra till en attraktionskraft som stationsbaserade uthyrningssystem saknar".

Responsen från allmänheten är däremot positiv enligt Tomas Eneroth.

– Vi har otroligt många som hört av sig till regeringskansliet, säger han.

För få platser

På plats under torsdagen är också oppositionsborgarråddet Jan Valeskog (S).

Han berättar om de nya parkeringsplatserna som Stockholms stad målat upp.

600 parkeringsrutor och 100 parkeringsställ. Enligt Jan Valeskog är det ett steg i rätt riktning men det räcker inte hela vägen.

– Nu saknas det faktiskt 600 parkeringsplatser. Säg att det finns 12 000 elsparkcyklar, då kommer det inte ens räcka med 12 000 platser. Vi behöver kanske 15 000 platser så att det finns lite marginal.

– Titta här, det blir fullt på en gång, säger han och pekar mot ett av de nya parkeringsställena.

Frågan är dock om folk kommer att bry sig om de nya reglerna.

Fredrik Ehrström vid Södermalmspolisen säger att man kommer att vara uppmärksam på detta i det dagliga arbetet men också under polisens nationella trafikveckor.

Tomas Eneroth tror inte att antalet olyckor kommer öka med de nya reglerna. Han hänvisar till siffror från Transportstyrelsen som visar att 95 procent av de olyckor som sker på elsparkcykel är singelolyckor.

Föraren krockar inte med någon utan välter eller åker in i en stolpe. Därför blir inte olycksrisken större av att föraren nu ska röra sig på cykelbanan.