Alliansen, med Mats Gerdau (M) i spetsen, halverar byggtakten på västra Sicklaön till år 2030 – från 1200 till 600 bostäder per år. Foto: Pekka Pääkkö

Gerdau: Därför vill vi bromsa byggtempot i Nacka

Alliansen halverar byggtakten för nya bostäder till år 2030 och öppnar för att delar av planeringen av Nacka stad kan göras om. Tunnelbanans försening och svalare bostadsmarknad är huvudorsakerna. – Vi kan inte växa med så många nya invånare när det inte finns tunnelbana, säger Mats Gerdau (M).

  • Publicerad 07:30, 25 jan 2020

Den stora gropen med grävskopor, lastvagnar och sprängsten ligger så nära Nacka stadshus att det dånar i väggarna när det sprängs. Det är symboliskt för en kommun som stolt har deklarerat att man ska bygga stad.

Men nu vill den styrande Alliansen dämpa takten på byggandet i Nacka. Inte för att slippa buller i stadshuset, utan för att saker har förändrats.

Gropen nedanför stadshuset. Här ska det bli fyra bostadskvarter. Just de planerna påverkas inte av Alliansens nya linje. Foto: Pekka Päkkö

– Redan 2017 började efterfrågan på bostäder minska till följd av de nya kreditrestriktionerna. Nu är vi dessutom på väg in i en lågkonjunktur. Och så kom beskedet i höstas att tunnelbanan försenas. Då vill vi slå in på en annan väg, förklarar kommunalrådet Mats Gerdau (M), när Mitt i Nacka träffar honom och stadsdirektör Lena Dahlstedt.

Vill omförhandla tunnelbaneavtalet

Enligt tunnelbaneavtalet med staten ska Nacka bygga 13 500 bostäder på västra Sicklaön till och med 2030. Alliansen i Nacka vill nu halvera den planerade byggtakten, och omförhandla avtalet vad gäller Nackas bostadsåtagande.

– Det finns inte avsättning för så många lägenheter på en gång. Tunnelbanan är avgörande för att vi ska kunna växa. När den försenas så senareläggs också bostäder, konstaterar Mats Gerdau.

Med lite lugnare byggtakt kan vi skjuta upp osexiga investeringar

Mats Gerdau, M

På Mitt i Nackas Facebook-sida möttes nyheten med kommentarer som ”Yippiiiiie!” och ”Utmärkt!!”. Och ska man tro Alliansens pressmeddelande, kommer en mer lagom byggtakt innebära ”mer tid att lyssna på Nackaborna, så att de nya miljöerna blir riktigt bra och att allt sker i balans med både Nackaborna, miljön och ekonomin.”

Stadsdirektör Lena Dahlstedt och kommunalrådet Mats Gerdau (M) vill fortfarande rita om Nackas karta, men långsammare. Foto: Mattias Kamgren

Just Nackas ekonomi är en viktig faktor bakom kursändringen. Mitt i Nacka skrev i förra veckan om kommunens nya åtgärdsplan. Omfattande besparingar krävs för att hålla ekonomin i balans. I planen ingår att spara in cirka 100 miljoner årligen på investeringar.

– Med lite lugnare byggtakt kan vi skjuta upp nödvändiga men osexiga investeringar som stora el- och avloppsledningar, förklarar Mats Gerdau.

Lena Dahlstedt fyller i:

– Hittills har vi gjort väldigt mycket planering på detaljnivå. Det är först nu när vi går över i genomförandefasen som vi tittar på hela pusslet och inser att vi inte kan göra allt på en gång, säger hon.

 

Fakta

Här skjuts byggplanerna upp

Detta prioriteras:

*Nya gatan (Stadshus/Forum-överdäckningen), Sickla stationshus och andra byggplaner vid de framtida tunnelbanestationerna.

 

Detta skjuts upp:

*Ombyggnaden av Järlahöjden skjuts upp i 4-5 år. Innebär att idrottsanläggningarna där kan vara kvar längre än planerat.

*Omgörningen av Värmdövägen till stadsgata. Kommer att ske i etapper över längre tid.

 

Osäkert:

*Utbyggnad av Sickla skola och flytt av Sicklavallen. Kommunen vill avvakta eftersom färre nya bostäder ger färre elever än beräknat. Projektet är också beroende av om friskolan Jensen Education får bygga vid Planiavägen.

Fotnot: Mer information kommer i mars då en tidplan område för område ska presenteras för kommunstyrelsen.

Källa: Nacka kommun
Visa merVisa mindre

Mer om vilka projekt som fortgår enligt tidplan, och vilka som skjuts upp, ska kommunstyrelsen ta ställning till i mars. En del är redan presenterat (se faktaruta ovan).

Gerdau och Dahlstedt är tydliga med att den sänkta byggtakten gäller västra Sicklaön och Nacka stad.

– I övriga Nacka fortsätter vi med utbyggnaden som planerat. Norra kusten med Henriksdal, Finnboda och Kvarnholmen kommer inte heller att påverkas av det här säger Lena Dahlstedt.