Den 16–17 september ska en gammal tradition återupplivas i Idrottshuset.

Näringslivets mässa är tillbaka efter två års uppehåll.

Fast det sker inte utan problem.

När projektet drogs i gång i våras leddes det av entreprenören Max Lundström. Men hans tid tog slut.

Han öppnade golfrestaurang i Uppsala och hann helt enkelt inte med.

Magdalena Wennertorp-Strand var med redan då. Och snart tog hon över.

– Max hann inte med och till slut sa jag att ”antingen hoppar jag av eller så får jag ta över och köra själv”, säger hon.

Hon fick ta över – och med ens var det oerhört bråttom.

Hon sa upp sig från jobbet som arbetsledare på OKi Kallhäll, började bygga relationer, jaga kunder, satsade egna pengar och började planera för all logistik som behövs för arrangemanget.

Magdalena Wennertorp-Strand brinner också för Enköpings­ unga och vill genom att samarbeta med idrottsföreningar kunna ge dem en möjlighet att tjäna en slant.

Därför kommer åtta idrottsföreningar att hjälpa till i samband med mässan.

De får betalt genom att det i år tas entré till mässan, en del av intäkterna går till klubbarna­. 50 kronor kommer det att kosta att komma in.

– Då vet utställarna också att de som kommer in är de som är intresserade, inte gratis­ätare som bara är där för att få gratis godis eller­ få en gratis penna, säger Magdalena Wennertorp-Strand.

I dagsläget är 50 utställare klara enligt hemsidan, 65 enligt Wennertorp-Strand. Då är även samarbetspartners och idrottsföreningar inräknade.

– Vi siktar på 70 utställare­, jag hoppas att många ansluter de sista veckorna, säger hon.

De flesta kommer att ställa ut inne i Idrottshuset, där tas A-hall och B-hall (inte C-hall) i anspråk, medan några, exempelvis­ Polisen, kommer att finnas utanför dörrarna.

Magdalena­ Wennertorp-Strand hade hoppats på fler utställare, men säger att många företag inte är redo än efter pandemin.

– Det är många som säger ungefär ”Inte nu, gärna nästa år”, berättar hon.

Och blir det ett nästa år?

– Ja, det är avsikten.