Framtid. Såhär kommer bärplansbåten att se ut. Den tar 30 passagerare och svävar litet över vattenytan. Foto: Candela Speed Boat

Framtidens pendlarbåtar byggs i Gåshaga – de svävar och kör på el

2023 får kollektivtrafiken på Stockholms vatten världens första elektriska passagerarfartyg med bärplan. – Det kommer att bli en magisk känsla att sväva in mot staden.

  • Publicerad 16:15, 1 apr 2021

Lidingöföretaget Candela Speed Boat har tecknat avtal med Region Stockholm om att bygga världens första elektriska bärplansfartyg som ska köras i kollektivtrafiken över Stockholms vatten.

– Det är en helt ny typ av vattenburen transport, säger Mikael Mahlberg, pressansvarig på Candela Speed Boat.

Båten kommer att kunna köra både långt och snabbt på el. Den förbrukar mindre energi än den typ av fartyg som trafikerar Stockholmsvattnen idag och är billigare i drift.

Dessutom kommer den knappt att ge några svallvågor, vilket enligt tillverkaren skapar möjlighet till utökad sjötrafik i framtiden.

Svävande och tyst resa

Företaget Candela Speed Boat har tidigare byggt bärplansbåtar för den privata marknaden. Den nya passagerarbåten P 30 byggs med samma teknik. Den ska ta 30 passagerare. Med hjälp av bärplanen svävar skrovet ovanför vattenytan, vilket ger en mjuk resa.

– Det kommer att bli magiskt att sväva in mot stan. Båten går helt tyst, även när det är storm, den slår inte i vågorna och man blir inte sjösjuk. Det är en lugn känsla, säger Mikael Mahlberg.

Candela Speed Boat är ett Lidingöbaserat företag och den nya passagerarbåten byggs dessutom på ön, i Gåshaga. Båten beräknas vara färdig näste år och ska testas i kollektivtrafiken 2023.

Vilken linje den ska trafikera är ännu oklart.