Den 20 november, en fredagseftermiddag vid 16-tiden, landade ett mejl i datorerna hos ledande politiker och tjänstemän i Vallentuna. Regeringen meddelade att de ville göra om och slå ihop Sverigeförhandlingens Stockholmsdel och Stockholmsförhandlingen, de stora överenskommelser som gjordes 2014 och 2018 om stora satsningar på infrastruktur, kollektivtrafik och bostäder.

Det var enorma överenskommelser som slöts mellan stat, dåvarande landsting och berörda kommuner. Syftet var att möjliggöra satsningar på kollektivtrafik, höghastighetståg och bostäder i storstadsområdena. Staten ska bidra med betalning, men det gör även kommunerna med pengar de får in på bostadsprojekten

För Vallentunas del handlar det om 5 600 nya bostäder som ska byggas längs Roslagsbanan fram till 2035. Totalt omfattar de båda förhandlingarna runt 180 000 bostäder i Stockholmsområdet (se faktarutor).

Inom Stockholmsöverenskommelsen har byggena hunnit komma igång, till exempel med att dra tunnelbana till Nacka. Men inom Sverigeförhandlingen, där Vallentuna ingår, har bara projekteringen för att förlänga Roslagsbanan gjort det.

Att bygga ny tunnelbana har dock visat sig dyrt. Redan för ett år sedan stod det klart att kostnaderna inom Stockholmsförhandlingen dragit över med nästan 10 miljarder.

– Ja, regeringen har utsett en förhandlare för Sverigeförhandlingen och Stockholmsförhandlingen för att komma överens med parterna om en ny överenskommelse, bekräftar Christer Pettersson, kanslisekreterare på infrastrukturdepartementets enhet för transportinfrastruktur och planering.

Vad vill regeringen med detta?

– Att man ska komma till en ny överenskommelse. I uppdraget finns en skrivning om att förhandlaren ska minska statens finansieringsansvar.

I klartext innebär det att kommunerna ska ta en större andel av kostnaderna. Regeringen vill samtidigt slå ihop de två överenskommelserna till en.

Vill ni minska statens utgifter med ännu mer än de tio miljarder som tunnelbanan dragit över?

– Stockholmsförhandlingens tunnelbaneutbyggnad pågår redan. Så finns Sverigeförhandlingen med tunnelbana, spårväg och Roslagsbana. Där finns inga uppdaterade kostnadsberäkningar.

Kan de senare satsningarna dras tillbaka?

– Det vill jag inte heller kommentera. Nu har regeringen tillsatt en förhandlare.

Men kan det handla om ytterligare miljarder?

– Ja. Men som sagt det vet man inte i dag.

Beskedet om omförhandlingar kom helt oväntat för kommunen. Kommundirektör Victor Kilén säger diplomatiskt att han gärna hade fått en heads up om vad som var på gång.

Kommunstyrelsens ordförande Parisa Liljestrand ställer sig lika frågande.

– Jag kan bli förvånad över att man från statligt håll inte respekterar att det här är planering som pågått under lång tid, säger hon.

Hon betonar att de två överenskommelserna inte ska blandas ihop.

– Det är tråkigt att Stockholmsförhandlingen blivit fördyrad och att tunnelbanan kostar mer än man räknat med. Men det har inget med Sverigeförhandlingen att göra. Vi har låtit regeringen förstå att vi är inte intresserade av att omförhandla.

Det var också det budskap som kommundirektör Victor Kilén hade med sig till det första möte som regeringens nya förhandlare kallat till.

För Vallentunas del är det mycket som står på spel. Kommunen åkte även på smäll från staten i höstas, när Transportstyrelsen föreslog ändrade bullerregler som hotar 1 250 planerade bostäder.

– Det är väldigt mycket som skakar just nu, säger Parisa Liljestrand.

– Vi är i ett läge där vi utgått ifrån avtal och planering som vi trott att vi varit överens med staten om. Just nu är det ett gungfly. Vi försöker bara manövrera rätt och ge staten den information de behöver. Och stå på oss. Det är vad vi behöver göra i det här läget.