Vad hade du sagt 2019 om jag berättade för dig att Högsätra sjukhus skulle öppna en pandemiavdelning och att en virusprovtagning i tält skulle smälla upp på parkeringen strax intill? Att alla som var 70 eller äldre inte skulle kunna gå och handla på grund av ett dödligt virus och att skolelever skulle få hemundervisning via digitala mötesplattformar?

Du skulle nog inte trott mig.

Nu i februari har vi levt ett år med coronapandemin. För exakt ett sedan var snackisen på Lidingö vem som varit på sportlovsresa till Italien och fått med sig det nya, då ganska okända viruset.

Sedan flyttades fokus till gruppen som snabbt visade sig var den mest sårbara – de äldre. Friska och pigga 70-plussare tvingades stanna hemma – för många starten på en lång period av isolering.

https://www.mitti.se/nyheter/30-000-farre-sprang-lidingoloppet/repubk!4HrCag2jXZEOkt8iK6Tkg/

Kunderna försvann

För öns näringsliv kom corona som en käftsmäll. Mitt i besökte frisören Brados Rashid i slutet på mars.

"Kunderna försvann andra veckan i mars. Första veckan tog inte någon riktigt detta på allvar men nu är det helt dött, sade han då.

Han beredde sig på att gå omkull. Men då föddes Lidingöbornas envisa vilja att stötta det lokala. Kunderna strömmade till. Folk som brukade klippa sig i stan valde lokala alternativ. Uppgången har hållit i sig. När Mitt i besöker salongen en februariförmiddag berättar Brados att fem personer jobbar på salongen, istället för två som i början av pandemin.

– Jag är så glad att vi kunna överleva. Det känns som det värsta är över, säger han.

Under pandemin har han fått en djupare känsla för sitt företag.

– Man uppskattar varenda krona. Förut kom folk hit bara för att klippa sig. Nu är det en helt annan sak, folk är här för att de bryr sig. Det är glädjen. Jag känner mig som född på nytt och värderar saker på ett hel annat sätt.

Djurbutik växte

För Sofia Cubanov som driver husdjursbutik på Stockholmsvägen har coronaåret också varit en berg- och dalbana. Under året har butiken utökat från en källarlokal på 70 kvadratmeter till en 350 kvadratmeter stora butik i gatuplan.

Flytten skedde början av december, då andra vågen av pandemin grasserade som värst.

– Vi kände att det var nu eller aldrig, det få bära eller brista. Vi har velat ha en större lokal ett tag men det har varit svårt att få tag på, säger Sofia Cubanov.

Beslutet gav dock både henne och sambon som hon driver företaget med sömnlösa nätter.

– Man kunde vakna mitt i natten.

Trots att deras verksamhet upplevde en minskning i våras märker de nu av den omtalade valp-boomen.

– Ja, men det är inte bara hundar utan också katter och smådjur. Det är en generell ökning av djur och vi se många nya ansikten i butiken. Det är jätteroligt.