En jätteproblematisk cykel enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén. Foto: Michael Toll

Fortsatt kaos med stadens lånecyklar

För få cyklar, dålig insyn och en kass app. Stadens system för lånecyklar har dragits med en drös problem, och snart är måttet rågat för staden.

  • Publicerad 05:38, 16 aug 2022

Stans lånesystem för elcyklar skulle bli så bra.

Nu, fyra månader efter lanseringen, är det allt annat än bra. Det är till och med så dåligt att Staden överväger att säga upp avtalet med företaget Inurba mobility. Det var DN först med att berätta.

Blir aldrig bättre

I dagsläget har vitessumman för företaget stigit upp över åtta miljoner kronor, och mer kommer det bli menar trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

– Företaget säger hela tiden att det kommer bli bättre, men det blir ju aldrig det.

Trafikkontoret tittar just nu på alternativa lösningar för lånesystemet, om det nuvarande avtalet skulle sägas upp.

Att dela upp cyklarna och reklamplatsen i två olika upphandlingar är en möjlig väg att gå.

Eller att göra det i egen regi.

Pyspunka för nya hyrcykelsystemet

Ingen kontroll

I dagsläget har staden lite insyn i hur väl systemet egentligen fungerar. De kan inte kontrollräkna antalet cyklar ute på gatorna. Företaget hävdar att tusen cyklar finns på plats, men dagligen får staden in rapporter från arga användare som menar att det aldrig finns några cyklar, trots att appen säger att det ska göra det.

– Vi kan inte verifiera att det bolaget säger stämmer. Det är ett stort fel med appsystemet och det är jätteproblematiskt.

Hur illa ska det bli innan ni säger upp avtalet?

– Jag ska träffa företaget nästa vecka. Det finns i avtalet att det ska finnas 2000 cyklar den första oktober. Jag har svårt att se att det skulle bli så. Vi har möjlighet att avsluta avtalet om det inte fullföljs.

Stockholm kräver eBikes på miljonbelopp

Elcyklarna fungerar inte som det var tänkt, det är helt klart säger säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm. Foto: Klara B Orreteg