Bromma flygplats har varit i hetluften ett tag nu och framtiden är ännu oviss. Till höger Maria Stockhaus (M) och Jan Valeskog (S). Foto: Mostphotos/Sveriges riksdag/Pressbild

Fortsatt högt tonläge i debatten om Bromma flygplats

Vid ett lunchmöte i veckan drabbade såväl politiker som branschfolk samman över den nyligen framlagda rapporten om att Bromma flygplats kan läggas ner om cirka tre till fem år.

  • Publicerad 11:25, 14 sep 2021

Ett på mötet återkommande budskap bland flygindustrins representanter var att flyget skulle komma tillbaka efter pandemin – i alla fall i någon form.

Det ansåg även Fredrik Jaresved, avdelningschef hos Swedavia som äger Bromma flygplats. Samtidigt hävdade han att inrikesflyget inte kommer att nå samma nivåer som tidigare och att det ur affärsmässig synpunkt går "alldeles utmärkt" att flytta Brommatrafiken till Arlanda.

I papperskorgen

Bland dem som var kritiska till en nedläggning märktes flygbolaget BRA:s VD Ulrika Matsgård, som tyckte att en sådan inte bör ske innan man har säkrat flygkapaciteten på Arlanda.

För Moderaternas räkning deltog Maria Stockhaus, gruppledare i riksdagens trafikutskott vilka i våras sade nej till regeringens nedläggningsförslag. Stockhaus såg helst att utredningen hamnade i papperskorgen och menade att den inte gav svar på långsiktiga frågor om flyget.

– Det är ett väldigt styrt uppdrag han har fått, sade hon om utredaren.

Nytt besked: Bromma flygplats kan avvecklas 2025

Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, bemötte den borgerliga kritiken med att det kostar att ha halvtomma flygplatser. Står man upp för Arlanda kan man inte samtidigt försvara Bromma, menade han.

– Man kan inte vara faktaresistent om vad som händer. Folk ändrar sina resvanor och det kommer att få återverkningar, sade han.

S i Stockholms stad har också lagt fram en skrivelse där de upprepar sitt krav om att "finansborgarrådet måste kalla samman alla partier i Stockholms stad för att skyndsamt formulera hur staden ska agera när Bromma flygplats läggs ner".

– Det händer inget från stadens ledning och det är olyckligt. Man visar på att man inte vill eller saknar förmåga, säger oppositionsborgarråd Karin Wanngård (S) till Mitt i.

Vill inte forcera

Finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) svarar i en skriftlig kommentar att det inte är aktuellt med någon särskild beredning innan regeringen har gett tydliga besked om vad som ska hända med Bromma flygplats.

"De saknar fortfarande svar på hur Arlanda kan utvecklas och hur viktiga infrastrukturfrågor ska hanteras, vilket är en förutsättning för att kunna stänga Bromma", skriver finansborgarrådet.

Enligt Karin Wanngård försöker Moderaterna "hålla emot så gott det går".

– Det är typiskt dem att inte hänga med i tiden.

Vissa menar att man snarare bör satsa på utveckling av till exempel elflyg?

– Jag tycker att det är jättepositivt att man tittar på flygplan som drivs på el och snart har vi sannolikt persontrafik som drivs så. Det hindrar inte att de flyger från Arlanda.

Men Anna König Jerlmyr anser att ett nedläggningsbeslut inte får forceras fram.

"Särskilt inte mitt i en pandemi då flygbranschen befinner sig i ett så osäkert läge."

Panelsamtalen hölls i måndags

Mötet arrangerades av Stockholms handelskammare. Både politiker och representanter från flygbranschen deltog.

I panelsamtalen medverkade även Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, och Anders Åkesson (C), gruppledare och vice ordförande i riksdagens trafikutskott. Båda var kritiska till utredningen.

Enligt Magnus Persson, som har tagit fram den 267 sidor tjocka utredningen på uppdrag av regeringen, ska rapporten ut på remiss för fortsatt insamling av klokskaper.

Visa merVisa mindre