GÖRS OM IGEN. Så här såg de tänkta nya el-lånecyklarna ut. Men nu har upphandlingen återigen överklagats. Foto: Patrik Wirén

Fortsatt cykelsoppa –  inga hyrcyklar i år heller

Att försöka reda ut turerna kring Stockholms stads försök att erbjuda kommunala hyrcyklar är inte det enklaste. Men vi gör ett försök.

  • Publicerad 14:38, 4 jun 2020

Soppan började kokas redan 2018, då Stockholms stad avbröt det mångåriga samarbetet med reklamföretaget Clear Channel och deras ”City Bikes”. Efter en ny upphandling vann konkurrenten JCDecaux och nu skulle stockholmarna erbjudas elhybridcyklar, året runt, i både innerstad och förort.

Men det blev aldrig av. Upphandlingen ogiltigförklarades. När Clear Channel packade ihop sina hyrcykelstationer hösten 2018 stod Stockholm utan cyklar. Och så har det fortsatt. Kommunala hyrcyklar har lyst med sin frånvaro.

Under våren 2019 blev det en kortvarig ljusning på hyrcykelhimlen, då en lösning presenterades inför kommande år. Staden samarbetade med elsparkcykelföretaget Voi, och hade kommit överens om ett avtal som innebar att 7 500 elcyklar och 500 lådcyklar skulle gå att hyra på Stockholms gator.

Alla kan överklaga

Gick det vägen? Absolut inte. Anbudet överklagades. Denna gång av konkurrentföretaget Marfina från Spanien, som i sin tur fick anbudet i mars 2020 eftersom det var det enda alternativ som fanns kvar.

Allting löst den här gången? Inte på långa vägar. Voi valde nämligen att ge tillbaka och överklaga Marfinas anbud. Och nu har de fått rätt. Förvaltningsrätten har nyligen meddelat att de anser att upphandlingen måste göras om eftersom ”Marfinas anbud inte längre var giltigt när tilldelningsbeslutet fattades”. Och det lär inte bli klart med något nytt anbud den närmaste tiden. Förvaltningsrättens beslut kan nämligen överklagas, av alla inblandade parter.

Allt pekar alltså mot att det kommer ta lång tid innan kommunala hyrcyklar åter finns i Stockholm.

Hyrcyklar –  finansierade av staden

När den kommunala hyrcykelsoppan nu har kokat i flera år utan att stockholmarna har fått smaka kräver oppositionsborgarråd Jan Valeskog (S) att man tänker om.

–  Vi kan inte fortsätta så här. Det här är en soppa utan dess like, säger Jan Valeskog som vill att staden ska göra en ren upphandling av hyrcyklar, utan reklamintäkter.

–  Staden får finansiera det här systemet själv. Vi kommer inte framåt på något annat sätt. Upphandlingen kommer då bli betydligt enklare, och då kommer den gå igenom.

Socialdemokraterna ska i nästa vecka lägga en skrivelse i kommunstyrelsen om det här.

–  Det är uppenbart att det här inte har skötts på ett bra sätt. Jag är självkritisk, eftersom det blev en utdragen hantering redan under förra perioden. Men nu är det upp till majoriteten att fixa det här. Det är skamligt att Stockholm inte kan erbjuda hyrcyklar efter alla dessa år, säger Valeskog.