BLIPPSTOLPE. På tvärbanan ansvarar resenärerna själva för att validera sina biljetter. Det borde funka bak i bussen också, tycker Jens Sjöström (S). Foto: Matilda Klar/Region Stockholm

Förslaget: Flytta blippen bak i bussen

Enligt Socialdemokraterna kan man ganska enkelt och billigt installera kortläsare bak i bussen. Men trafikförvaltningen anser att det blir omständligt och dyrt. Och så betalar fler vid påstigning hos föraren.

  • Publicerad 12:00, 11 feb 2021

Blippa bak i bussen eller inte? Krånglet med skyddsglasen framme hos förarna har gett blippa bak-förespråkarna ny luft.

– Vi har länge förespråkat att man ska kunna validera sin biljett på fler ställen i bussen, säger Jens Sjöström (S) regionråd i opposition.

Trafikfarliga

Han är kritisk till hur hela skyddsglashistorien hanterats.

– De borde stoppas tills trafiksäkerheten är utredd. Reflexerna i skyddsglasen är en trafikfara.

Enligt honom kan man flytta en av de två kortläsarna som finns fram i bussen och installera längre bak, som man har gjort i region Västmanland.

Kostnaden skulle vara 5 300 kronor per läsare, totalt uppemot 12 miljoner kronor för alla bussar.

Dyr installation

Men trafikförvaltningen i Region Stockholm är av en annan åsikt.

"Att införskaffa ny utrustning och installera biljettläsare vid mittersta och bakre dörrparen uppgår till cirka 50 000 kronor per buss. För SL:s bussflotta på cirka 2 200 fordon blir därmed totala kostnaden cirka 110 000 000 kronor" skriver Alexander Krajisnik vid presstjänsten i ett mejl till Mitt i.

Bussar ur trafik

Tidsåtgången för att få allt på plats beräknas till minst nio månader. Dessutom måste bussar tas ur trafik för att installera läsarna, vilket inte är önskvärt då man behöver köra med så många bussar som möjligt för att undvika trängsel, påpekar han.

Men även skyddsglasen kostar, 10 000-15 000 kronor per buss, beroende på bussmodell. Och vad man än väljer, så är det skattebetalarna som står för notan.

Fler köper biljett nu

För SL gäller det också att säkra intäkterna, vilket försvåras om resenärerna inte kan blippa sin biljett. Men nu har försäljningen av enkelbiljetter i SL-appen ökat markant, utan att antalet resenärer ökat.

– Ökningen är cirka 10 000 per dag sedan öppningen av framdörrar började i innerstan. Motsvarande utveckling ser vi även i Norrtälje där vi sedan tidigare öppnat framdörrarna. Det kan vara så att mötet med förare ökar betalningsviljan, säger Krajisnik.

Enligt presstjänsten är fuskåkandet i regioner med kortläsare bak i fordonen mer omfattande än vad det är i Stockholm, runt 10 procent i Göteborg mot 1-2 procent här.

Enklare att göra rätt

Jens Sjöström tycker att fusket ska hållas nere genom att göra det enkelt att köpa och validera sin biljett, och så får man jobba med kontroller.

Genom att kunna stiga på på fler ställen blir det också ett bättre flöde vilket snabbar upp bussarna, menar han.

Men inte heller där får han medhåll.

"Vi ser det inte som önskvärt ur smittskyddshänsyn att resenärer samlas och trängs vid det mittersta och sista dörrparet för att kliva på, av eller blippa sin biljett" skriver Alexander Krajisnik.

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Trots skärpt ton – majoritet utan munskydd i kollektivtrafiken

Nyheter "Märker ingen skillnad nu mot innan" Nu måste alla medel som står till buds användas för att hejda en tredje våg av covid-19. Så resonerar Smittskydd Stockholm som har utökat rekommendationen om munskydd. Men någon skillnad syns inte,...måndag 1/3 15:17

Glaskupor stals från Peter Plax gravplats

Nyheter Anmälan upprättad om brott mot griftefriden Peter Plax pappa Dmitri Plax uppmanar personerna som stal dekorationerna på minnesplatsen att lämna tillbaka dem: "Det är obegripligt"måndag 1/3 15:14

I dag höjs flera avgifter inom vård och omsorg

Nyheter "Bättre i fas med andra avgifter" Kommunfullmäktige har beslutat om en höjning av vissa avgifter inom Sollentuna kommuns vård och omsorg. De nya taxorna gäller från i dag, den 1 mars, och det handlar om bland annat måltidsavgifter på...måndag 1/3 11:15