Berör. Het debatt har följt förslaget om att sätta kameror på bussar för att automatiskt böta bilister som bryter mot trafikregler. Foto: Linda Gren

Förslag om kameror på bussar väcker heta känslor

Trafikförvaltningen i Region Stockholm vill sätta kameror på bussar, för att kunna bötfälla bilister som bryter mot trafikregler. Sedan Mitt i skrev om förslaget har reaktionerna inte låtit sig vänta.

  • Publicerad 15:58, 11 dec 2020

"Sluta jaga bilister, utan bilen stannar Sverige", skriver en person på Facebook om förslaget. "Riktigt bra förslag", och "bussfilen är inte till för bilister", säger andra.

Det är bara några av hundratals kommentarer i den debatt som uppstått i förslagets kölvatten.

Många ville även se samma kontroll av bussarna, som de menade har en tendens att inte alltid ligga i bussfilen, eller kasta sig ut från hållplatser framför andra bilar.

En fråga om ansvar

En annan diskussion som uppstod var vem som ska få boten – bilens ägare, eller den som kör? Och är det den sistnämna, hur ska personen identifieras?

Enligt förslaget ska det fungera likt en felparkering, att personen som äger bilen får boten hemskickad. Detaljer om vad som ska gälla är dock föremål för fortsatt utredning, och i förslaget går att läsa att "bevakningen bör även kompletteras med generella förskrifter om
påföljder vid överträdelse."

En lagändring måste också på plats för att busskamerorna ska kunna användas.

Välkomnar idén. Oppositionsborgarrådet Jens Sjöström (S) är positiv till förslaget, men menar att det är för lite och för sent. Foto: Anna Molander

Nygammal fråga

Frågan om kameror på bussar har varit på tapeten länge. Dåvarande trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) tog upp det 2012, ävenså oppositionsborgarrådet Jens Sjöström (S) 2018.

– Vi välkomnar att man går fram med förslaget, men det har tagit extremt lång tid, säger Jens Sjöström och lägger till:

– Men ska man lyckas med framkomlighetsarbetet för våra bussar behövs även en rad andra insatser.

"Måste öka takten"

Som exempel nämner Jens Sjöström signalprioritering, ombyggda korsningar och separata körfält. Men det dröjer, eftersom alldeles för lite pengar investeras i stombussarna, menar Jens Sjöström.

– Om kollektivtrafiken på allvar ska ta upp konkurrensen med bilen, då måste man öka takten, säger Jens Sjöström.

Förslaget ska upp till Region Stockholms trafiknämnd 15 december.