85 procent av Österåkersborna som fått hjälp av kommunens individ- och familjeomsorg var ”mycket nöjda” eller ”ganska nöjda”, vilket är en något lägre andel än året innan. Det framgår av kommunens årliga brukarundersökning för 2020.

Året före var motsvarande siffra något högre, 87 procent var "mycket nöjda" eller "ganska nöjda". Övriga var "missnöjda" eller "mycket missnöjda". De som svarat "vet inte" är inte medräknade.

Coronan kan ha påverkat

I undersökningen för 2020 var män (88 procent) något mer positiva än kvinnor (83 procent).

Enligt kommunen kan orsaken till det ökade missnöjet vara den pågående pandemin: ”fler upplever det som svårt att ersätta fysiska möten med telefon eller digitala möten”.

Nära fyra av tio tillfrågade valde att inte alls svara, vilket gör att att det är svårt att fullt ut dra slutsatser av undersökningen. Enligt kommunen kan coronapandemin även ha bidragit till att färre svarade.