Facklig. Karin Åkersten (här i Arriva-uniform) är lokförare på Roslagsbanan och ordförande för Seko Stockholm. Viktig fråga nu för Seko är om tågvärdarna på pendeltågen ska ersättas med kameror. Foto: Ellinor Zetterqvist

Femte stassen för lokförare Karin

Sedan Transdev tog över Roslagsbanan är det nya uniformer som gäller. ”Man gör precis samma fast med en annan logga”.

  • Publicerad 10:15, 20 maj 2022

Nån gång hade vi en genomskinlig skjorta, då blev det lite revolt.

Hur är det att få ny arbetsgivare trots att man är kvar på samma jobb? Mitt i pratade med Karin Åkersten, lokförare på Roslagsbanan och ordförande i facket Seko Stockholm. Sedan hon började jobba för SL vid millennieskiftet har hon hunnit ha fem bolag som arbetsgivare.

– Det känns ju lite menlöst. Man ska göra precis samma saker fast med en annan logga, säger hon.

I ett inlägg på Facebook beskrev hon sina känslor strax innan hennes nuvarande arbetsgivare Transdev tog över 15 april:

”På fredag är det dags för Arriva att lämna Roslagsbanan och Transdev tar över (...) Rent praktiskt brukar det betyda för oss som jobbar att vi byter uniform, vi ska ta till oss ett nytt system för information och det är rejält svajigt vad gäller schema och ledigheter den närmsta tiden”.

Är du kritisk mot upphandlingarna?

– Det kan man säga. Vi som är fackliga är kritiska mot om det verkligen är lönsamt när det är så stor omställning, med byte av chefer och nya arbetssätt. Det är väldigt stor oro bland alla som jobbar vid varje upphandling.

Connex. Kungsblå/oxidgul säkerhetsslips. Foto: Maria Karlsson, Järnvägsmuseet

Transdev. Skjorta, kofta och blå-vit-röd slips. Foto: Privat

Svalt. När manliga anställda inte fick gå i kortbyxor under värmeböljan 2013 valde några att bära kjol. Det blev en världsnyhet. Foto: Privat

Alla Arriva-uniformer har nu bytts ut mot nya Transdev-kläder. Själv hade Karin drygt 20 persedlar, allt från en mössa och jacka till byxor, kjolar och scarf.

– Det var många sopsäckar som stod i korridorerna på Östra station när de skulle bytas ut och jag tror att de slängdes, säger hon.

Vilken är den värsta uniform du haft?

– Nån gång hade vi en genomskinlig skjorta, då blev det lite revolt. Den var så pass genomskinlig att vi kvinnor fick kvittera ut linnen att ha under, så vi slapp visa färgen på underkläderna.

Någon kanske också minns när Arriva inte lät manliga anställda ha kortbyxor den varma sommaren 2013. Karins make Martin som också arbetar på Roslagsbanan var en av de som då valde att gå i kjol. Det blev en världsnyhet.

– Haha! Det var så roligt! Men det funkade – det blev ändring.

Vilken arbetsgivare har varit bäst?

– Det jättemycket som spelar in i det. Det man mest möts av är de lokala cheferna, men det är mest en personfråga. Men jag skulle säga att Roslagståg hade de bästa förutsättningar för de la inte lägsta budet. Då fanns det utrymme för bättre scheman.

Luttrad. Under drygt 20 år med samma arbetsuppgift på Roslagsbanan har Karin Åkersten hunnit ha fem olika arbetsgivare. Foto: Privat

Karin tycker också att resenärerna gynnas när personalen mår bra.

Trivs du på jobbet?

Jag jobbar väldigt mycket fackligt och är inte så mycket på jobbet, men jag gillar mitt jobb.
– Jag tror att det är en av Stockholms finaste kollektivtrafiksträckor och jag har många kolleger som jag jobbat med i 20 år.

Vilken är din favoritstation?

– Lindholmen kanske. Den är lite av civilisationens sista utpost, är mysig och har kvar sitt gamla stationshus.

Mitt i har frågat den nye operatören om personalen på Roslagsbanan kommer påverkas av att Transdev tagit över driften, exempelvis med ändrade scheman, ledigheter och eventuella personalminskningar.

”Det nya trafikavtalet för Roslagsbanan är det som kallas för en verksamhetsövergång, vilket innebär att vi fick ta över all personal på exakt samma villkor som dem som gällde när de arbetade för förra operatören. Vi har tvärtom just nu ett behov att rekrytera och utbilda lokförare" skriver Thomas Charrier, pressansvarig på Transdev i ett mailsvar.

Alla dessa utförare

Fram till sista december 1997 drevs Roslagsbanan i egen regi av SL.

1997 vann svenska bolaget Linjebuss upphandlingen att köra tågen i fem år.

1998 köptes Linjebuss av franska bolaget CGEA.

2000 bytte CGEA namn till Connex som senare (2006) bytte namn till Veolia.

2003 tog dansk-svenska Roslagståg över driften av Roslagsbanan.

2013 tog tyskägda Arriva över driften av Roslagsbanan.

2022 tog Transdev (som tidigare hette Veolia) över driften av Roslagsbanan.

Visa merVisa mindre

Karin Åkersten

Gör: Lokförare på Roslagsbanan och ordförande för facket Seko Stockholm (20 000 medlemmar)

Ålder: 41

Bor Värmdö

Familj: Maken Martin (jobbar som yttre trafikledare på Roslagsbanan), tre barn.

Intressen: Lite lokalpoltik och barnens idrottsföreningar.

Bäst med tåg? ”Det rätt härligt att åka tåg när det funkar. Det är klimatsmart, tar mycket folk är bekvämt och man har bra utsikt”.

Visa merVisa mindre