Fem lärare i Sollentuna nominerade till Guldäpplet 2020

Totalt har drygt 100 lärare nominerats till årets Guldäpplet, lärarpriset som delas ut årligen sedan 2002. Fem av dem, alla fem kvinnor, är från Sollentuna.

  • Publicerad 14:30, 31 aug 2020

– Det är många nomineringar till Guldäpplet i år, trots pandemins extra utmaningar för skolan under våren. På några månader har lärarna och skolorna tagit stora steg framåt och utvecklat de digitala arbetssätten, både i skolan och på distans, säger Peter Becker, ordförande i Guldäpplets jury.

Ja, det är ett speciellt år för alla i skolan, där lärare runt om i landet har lyckats anpassa sig och bemästra situationer med allt från undervisning helt digitalt till kombinationer av undervisning i klassrummet och via nätet.

Sollentuna brukar vara med

Många av årets nominerade till Guldäpplet tillhör de lärare som bidragit till att förnya undervisningen digitalt under våren, stöttat och inspirerat eleverna – men också kollegorna, förklarar Peter Becker.

Sollentuna brukar vara väl representerat bland de nominerade till Guldäpplet, och så även i år då alltså fem. I år är det fem Sollentunalärare nominerade.

Prisutdelning i höst

Bland de nominerade – lärare spridda över hela landet, från förskola till gymnasium, Sfi (svenska för invandrare) och komvux – utser juryn tre finalister som presenteras den 25 september i samband med den digitala Bokmässan.

Prisutdelningen kommer att ske på Guldäpplets dag i Stockholm senare i höst.

Fakta

De fem nominerade från Sollentuna

Aida Kotorcic, lärare på Turebergsskolan: ”Nominerad bland annat för att hon gör undervisningen tillgänglig för varje elev. Med hjälp av it planerar, genomför och utvärderar hon undervisning som är skräddarsydd efter varje elevs behov. Hon har som mål att eliminera så många barriärer hon bara kan och skräddarsy en undervisning där eleven får lyckas – varje dag och varje lektion.”

Elin Rise och Maria Höglund, musiklärare på Helenelundsskolan: ”Nominerade bland annat för att de  tillsammans utvecklat musikundervisningen på Helenelundsskolans högstadium och utnyttjat de möjligheter som digitala verktyg erbjuder. Eleverna har till exempel vloggat regelbundet på lektionerna, då de spelar in sig själva när de spelar och/sjunger för att dokumentera sin progression. Materialet har använts dels för att eleverna ska se sina framsteg och dels för att ge ett gediget bedömningsunderlag för lärarna.”

Louise Klingstedt, förstelärare i matematik och digitalisering på Runbacka skolor: ”Louise driver skolans IKT utveckling på ett engagerande sätt. De digitala verktygen är en naturlig del i alla delar av Louise undervisning och används numera med lätthet av hennes elever (som hon haft i åk 1-3). Hennes elever lär upp andra på skolan då de ligger så långt fram i utvecklingen ex genom programmering.”

Emelie Hallman Svidén, förstelärare och digitaliseringsmentor på Vaxmoraskolan: ”Följer utvecklingen i världen och håller kontakter runt jorden för att följa forskning och undervisning i praktiken för att sedan förvalta och utveckla på skolnivå. Eleverna arbetar med digitala verktygnaturligt genom hela sin undervisning och Emelie kompetensutvecklar även all personal för att säkerställa att de digitala verktygen blir levande i hela skolans undervisning.”

Källa: Guldäpplet
Visa merVisa mindre

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Polisen: Snart höstlov and we LÖV it!

Nyheter "Ha koll på var ditt barn befinner sig." "Snart höstlov and we LÖV it!", skriver lokalpolisen på sin Facebooksida. Samtidigt uppmanar man föräldrar att hålla koll på var barnen håller till under ledigheten.fredag 23/10 18:01

Orienteringsboom i Enköping under corona

Sport OK Enen tvingas ställa in årets Oktoberrace i Fagerskogen.fredag 23/10 9:54