Här ser man hur skeppet som fraktade guldbron lämnar Stockholm. Foto: Claes de Faire

Fartyget som fraktade guldbron har lämnat Stockholm

Fartyget och besättningen som skeppade guldbron till Stockholm har nu lämnat huvudstaden. Detta efter att under 70 dygn fraktat bron från Kina till Slussen.

  • Publicerad 14:09, 15 mar 2020

Lastfartyget Zhen Hua 33, som fraktade den 140 meter långa bron från Kina till Stockholm, anlände i onsdags. Fartyget och dess färd har bevakats i månader, men nu är resan slut.

Fartyget fraktade den 140 meter lång, 45 meter bred och cirka 3 700 ton tunga bron under en lång tid. Foto: Claes de Faire.

I går lördag vid 10-11.30-tiden lämnade skeppet Stockholm.

– Den åkte vidare till Tallink och är strax framme där. Så vårt förhållande med fartyget är nu över, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet.

Nu är guldbron äntligen här – men dramatiken är inte slut

Väntas monteras till helgen

Guldbron, som ska binda samman Gamla stan och Södermalm, står nu placerad vid Stadsgårdskajen och är redo att monteras.

Stadsgårdsleden stängs av på torsdag kväll och på fredag och lördag ska bron monteras på sitt slutliga läge – om vädret tillåtet det.

– Vi kan inte ha så kraftiga vindar, framför allt inte ostliga vindar. Blåser det riktigt hårt blir det guppigt vid monteringen och svårt att justera bron, säger Eva Rosman.

Steg för steg – så ska guldbron sättas på plats

Stort allmänt intresse

Planen är att bron ska invigas under hösten.

– Då kommer vi både öppna bron, Katarinavägen och Hornsgatan för trafik igen. Det blir häftigt, säger hon.

Sedan guldbron anlände till Slussen i onsdags har det varit fullt med människor vid Katarinahissen och längs vattnet.

– Vi märker att det varit ett stort intresse från allmänheten. Det märks både på plats, men också i våra sociala medier. Många är engagerade i den här bron, som vi åtminstone ska gå på i 100 år, säger Eva Rosman.

Golden Late och Gyllenstierna – läsarnas namnförslag på bron