På en parkeringsplats precis intill kommunhuset i Handen är Stefan Lindberg, 65, på väg mot parkeringsautomaten. Parkeringsautomater som denna är dock den mer ovanlig syn här i kommunen. De senaste två åren har antalet p-automater minskat och i stället ersatts med digitala betalning via app eller sms.

– Det är jag inte så förtjust i. Jag tycker inte om appar, det är mycket smidigare så här, säger han och knappar in på automaten.

För två år sedan var tvingades kommunen skrota sina dåvarande parkeringsautomater, efter att bankerna höjde sina krav.

– Maskinerna vi hade då nådde inte upp till kraven, vilket resulterade i att köpen inte skulle medges, säger Richard Hällsten, trafikingenjör på Haninge kommun.

"Smidigt"

Innan nya automater köptes in såg man över hur mycket de användes och upptäckte då att fler valde att betala digitalt och att vissa inte användes alls. Därför valde man att halvera antalet maskiner.

– En maskin kostar runt 70 000 kronor i sitt grundutförande. Det finns parkeringsytor där det tar flera år att få in de pengarna igen, säger Richard Hällsten.

Philip Haddad, 22, har just parkerat sin bil i Vega när Mitt i kommer förbi. Han tycker att det är lättare att betala i en app.

– Det är smidigt, man slipper att leta efter en parkeringsautomat, säger han.

En bit ifrån parkeringen kommer Izabelle Olsson, 27, gående. Hon tycker personligen också att det är lättare att betala med app eftersom hon alltid har med sig mobilen, men hon anser samtidigt att det kan göra det mer otillgängligt för vissa grupper att parkera.

– Ja, det blir ju svårare för äldre personer som kanske inte är lika digitala, så jag tycker det ska finnas parkeringsautomater också, säger hon.

"Fel ut skattemedelssynpunkt"

Richard Hällsten är medveten om att den digitala omställningen kan vara svår för äldre personer som inte är vana vid smarta mobiltelefoner.

– Tyvärr är det ju alltid några som blir drabbade av det, exempelvis äldre. Men att köpa in maskiner som inte används blir ju också fel ur skattemedelssynpunkt.

De går att disponera om maskinerna efter där det finns behov för att öka tillgängligheten.

– Nästan alla maskiner är solcellsmaskiner och går på batteri. På så sätt där det ganska lätt att kunna flytta runt dem om det skulle behövas.

Richard Hällsten påpekar också att man kan höra av sig till kundtjänsten på Easypark, som har hand om parkeringsappen, och få hjälp över telefon med att starta och stanna sin parkering.

– Numret ska stå på skylten vid parkeringen, säger han.

Vad tycker du om parkeringsappar och sms-biljetter?