Gång- och cykelbanan längs Ältavägen har ”en mängd framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem”, enligt Trafikverket. Under maj utförs mätningar och efter årsskiftet börjar ombyggnaden.

Pengarna räcker inte

Förbättringarna görs endast på 3,5 kilometer av den nära milslånga sträckan. Satsningen på 50 miljoner kronor räcker inte till tunnlar under Ältavägen, flanörer och cyklister måste även i fortsättningen korsa bilvägen vid Hämplingevägen och sträckan Kolarängen-Hästhagen rustas inte upp alls.

”Trafikverket har prioriterat de sträckor som är i störst behov av förbättring, det finns inte i nuläget finansiering för att bygga om hela sträckan”‚ skriver projektledaren Jacob Johansson i ett mejl till Mitt i.

Smalare bilväg

Gång- och cykelvägen ska breddas från 3 till 4,3–5,3 meter.

Särskilt fokus läggs på den kaosartade sträckan förbi Älta skola där gång- och cykelväg samsas med cykelparkering och busshållplats. Bilvägen görs smalare och en mittrefug tas bort, busskurerna blir mindre och räcken ska hindra dem som hoppar av bussen från att kliva rakt ut framför cyklister. Dessutom ordnas ytterligare en cykelparkering utanför skolgården.

Även vid kurvan i Hästhagen minskas bilvägen för att gång- och cykelbanan ska kunna breddas.

Skolväg säkras inte

Däremot förbättras inte säkerheten för de hundratals barn som korsar Ältavägen på väg till Stavsborgsskolan.

”I nuläget har vi inga planerade åtgärder för passagerna på platsen”, skriver Jacob Johansson.

Många Ältabor som går och cyklar anmärker på att de inte hinner över när de får grön gubbe eller grönt ljus på Ältavägen. Ska ni göra något åt det?

”Det är inget vi i projektet känner till sedan tidigare. I de signalanläggningar som berörs av projektet kommer det att göras en översyn på bland annat gröntider”‚ svarar Jacob Johansson.