Älta skola. Här får ska cyklister och gångare samsas med busshållplats och cykelparkering. Bilvägen ska göras smalare, busskuren mindre och cykelvägen bredare.
Foto: Johan Kristensen
Gång- och cykelbanan längs Ältavägen har ”en mängd framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem”, enligt Trafikverket. Under maj utförs mätningar och efter årsskiftet börjar ombyggnaden.
Pengarna räcker inte
Förbättringarna görs endast på 3,5 kilometer av den nära milslånga sträckan. Satsningen på 50 miljoner kronor räcker inte till tunnlar under Ältavägen, flanörer och cyklister måste även i fortsättningen korsa bilvägen vid Hämplingevägen och sträckan Kolarängen-Hästhagen rustas inte upp alls.
”Trafikverket har prioriterat de sträckor som är i störst behov av förbättring, det finns inte i nuläget finansiering för att bygga om hela sträckan”‚ skriver projektledaren Jacob Johansson i ett mejl till Mitt i.
Smalare bilväg
Gång- och cykelvägen ska breddas från 3 till 4,3–5,3 meter.
Särskilt fokus läggs på den kaosartade sträckan förbi Älta skola där gång- och cykelväg samsas med cykelparkering och busshållplats. Bilvägen görs smalare och en mittrefug tas bort, busskurerna blir mindre och räcken ska hindra dem som hoppar av bussen från att kliva rakt ut framför cyklister. Dessutom ordnas ytterligare en cykelparkering utanför skolgården.
Även vid kurvan i Hästhagen minskas bilvägen för att gång- och cykelbanan ska kunna breddas.
Skolväg säkras inte
Däremot förbättras inte säkerheten för de hundratals barn som korsar Ältavägen på väg till Stavsborgsskolan.
”I nuläget har vi inga planerade åtgärder för passagerna på platsen”, skriver Jacob Johansson.
Många Ältabor som går och cyklar anmärker på att de inte hinner över när de får grön gubbe eller grönt ljus på Ältavägen. Ska ni göra något åt det?
”Det är inget vi i projektet känner till sedan tidigare. I de signalanläggningar som berörs av projektet kommer det att göras en översyn på bland annat gröntider”‚ svarar Jacob Johansson.
Johan Kristensen
50 miljoner kronor för färre konflikter
50 miljoner kronor i 2015 års prisnivå beräknar Trafikverket att ombyggnaden av 3,5 kilometer av Ältavägens gång- och cykelbana ska kosta.
”En breddning av gång- och cykelvägen minskar konflikten mellan gående och cyklister genom att separera dessa med linjer och symboler samt bättre skyltning. Vi vill skapa fler möjligheter till att cykla till arbete, skola och fritid”, skriver Jacob Johansson.
Sträckan från Tyresövägen till Hämplingevägen och från korsningen i Hästhagen till bron över Järlasjön ingår i projektet.
Bygget beräknas starta 2023 och vara klart vid årsskiftet 2024-2025.
Det finns inte i nuläget finansiering för att bygga om hela sträckan.
Älta skola. Här får ska cyklister och gångare samsas med busshållplats och cykelparkering. Bilvägen ska göras smalare, busskuren mindre och cykelvägen bredare.
Foto: Johan Kristensen
Trafikverket gör om gång- och cykelvägen längs Ältavägen, väg 260, för att göra den säkrare. Bland annat ska gång- och cykelvägen från Tyresövägen till Hämplingevägen och från korsningen i Hästhagen till bron över Järlasjön breddas. Däremot räcker inte pengarna till sträckan Kolarängen-Hästhagen. Mätningar av gång och cykelbanan genomförs under maj 2022. Ombyggnaden ska starta efter årsskiftet. Projektet är en del i cy
Bilder med skylten ”Mätning” tagna den 5 maj 2022. Bilder med cykel som passerar busskur tagna den 12 maj 2022.
Foto: Johan Kristensen
Trafikverket gör om gång- och cykelvägen längs Ältavägen, väg 260, för att göra den säkrare. Bland annat ska gång- och cykelvägen från Tyresövägen till Hämplingevägen och från korsningen i Hästhagen till bron över Järlasjön breddas. Däremot räcker inte pengarna till sträckan Kolarängen-Hästhagen. Mätningar av gång och cykelbanan genomförs under maj 2022. Ombyggnaden ska starta efter årsskiftet. Projektet är en del i cy
Bilder med skylten ”Mätning” tagna den 5 maj 2022. Bilder med cykel som passerar busskur tagna den 12 maj 2022.
Foto: Johan Kristensen
Trafikverket gör om gång- och cykelvägen längs Ältavägen, väg 260, för att göra den säkrare. Bland annat ska gång- och cykelvägen från Tyresövägen till Hämplingevägen och från korsningen i Hästhagen till bron över Järlasjön breddas. Däremot räcker inte pengarna till sträckan Kolarängen-Hästhagen. Mätningar av gång och cykelbanan genomförs under maj 2022. Ombyggnaden ska starta efter årsskiftet. Projektet är en del i cy
Bilder med skylten ”Mätning” tagna den 5 maj 2022. Bilder med cykel som passerar busskur tagna den 12 maj 2022.
Foto: Johan Kristensen