Less. Färingsöbon Kalle Wall har tröttnat på att få sina paket till Hässelby. Foto: Mikael Andersson/Privat

Färingsöbo måste hämta paket i Hässelby

Färingsöbon Kalle Wall bor en kvarts bilresa från ett Bring-ombud. Trots det tvingas han lämna kommunen för att hämta sina paket. Nu medger Bring att en stor miss i deras datasystem orsakat problem för flera kunder.

  • Publicerad 15:19, 23 sep 2022

Jag åker förbi flera andra ombud på vägen.

Att hämta ut sina paket har blivit ett riktigt gissel för Kalle Wall, bosatt på norra Färingsö.

Han har visserligen inte mer än ungefär en kvart med bil ner till Bringombudet OKQ8 i Skå, men där hamnar inte hans paket.

I stället tvingas han ta sig till Åkermyntan i Hässelby dit hans paket kommer. Åkermyntan ligger visserligen nära sett till fågelvägen, men eftersom han inte kan ta den vägen blir hans alternativ att åka bil eller buss de knappt fyra milen ut ur kommunen.

– Det tar en timme att åka dit och hämta och jag åker förbi flera andra ombud på vägen. Alla har inte bil och med buss tar det säkert en och en halv timme dit, säger han.

Åtgärdat. Enligt Brings presschef Matilda Adelborg ska felet med utlämningsställe för Mälaröbor vara åtgärdat. Foto: Oscar Franzen

Slutat beställa

Kalle Wall har fått samma beskrivning av grannar som beställt eller fått paket att hämta och upplever att problemen pågått i flera års tid. Nu har han tröttnat.

– Jag kan inte åka till Hässelby och hämta paket, det funkar inte. Så om jag vet att det är Bring som är leverantör så har jag slutat beställa. Men det är inte alltid man kan välja, säger Kalle Wall.

Brings presschef Matilda Adelborg medger att det har varit problem för flera kunder på Mälaröarna.

– För ungefär ett år sedan hade vi stora problem med Ekerö. Vårt system har inte tagit hänsyn till vatten, vilket innebar att du kunde få ett ombud som avståndsmässigt var närmast, men där det fanns vatten i vägen, säger hon. 

Matilda Adelborg känner till Kalle Walls ärende. Hon menar att felet ska ha åtgärdats och att det därmed inte ska behöva uppstå igen.

– I dag har vi nästan inga ärenden om de här problemen, men det kan vara så för enstaka kunder, vilket verkar ha hänt i det här fallet, säger hon.

Långt. Den här vägen tvingas en Färingsöbo ta för att hämta sina paket. Foto: Skärmdump från hitta.se

Kan flyttas

Om felet trots allt kvarstår uppmanar hon kunder att kontakta Brings kundtjänst.

– Om man får en avisering med fel ombud kan man alltid ringa till oss. Då flyttar vi paketet till det ombud som är närmast när vi gjort fel, säger Matilda Adelborg.

Kalle Wall har försökt, men delar inte bilden av att det går att få paketen närmare.

– Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, de slår bara ifrån sig och säger att det är avsändaren som valt utlämningsställe, säger han.

Långt. Trots att det är nästan fyra mil och tar en knapp timme med bil har fler Färingsöbor fått sina paket till Åkermyntan i Hässelby. Foto: Mikael Andersson

Så tycker folk om att bo på Mälaröarna

Nyheter Kommuninvånarna har sagt sitt i enkät Drygt 2 000 Mälaröbor har sagt sitt om hur det är att bo i kommunen. De absolut flesta trivs och vill bo kvar i flera år. Men stor förbättringspotential lyfts i flera områden.tisdag 4/10 11:53

Ödesveckor väntar för trattkantarellen på öarna

Nyheter Intensivt regn ställer till det Några sorter kom tidig i år. Men Mälaröarnas svampplockare kan behöva passa på om de gör några fynd. Vill vädergudarna annat kan det bli ont om svamp resten av hösten.måndag 3/10 17:01

Väktarnas nya uppgift: Släcka lampor

Nyheter Så ska det sparas på el i Stockholm För att klara av elkrisen i Stockholm i vinter ska ett paket av olika lösningar sättas in. Bland annat får väktare till uppgift att hålla koll på lampor som är tända i onödan.måndag 3/10 8:43