När Mitt i kommer till Orhem rullar Alaya in med de fyra yngsta pojkarna i vagnarna. Alayas resa började vid Södersjukhuset där hon utbildar sig till läkare. Vid förskolan i Gubbängen hämtade hon barnen och kopplade på bakvagnen.

– Nej, jag är inte trött. Det finns fem lägen på motorn. Är alla barn med kör vi på turbo-växeln. När jag kör själv kör jag ibland på Eco-läget, säger hon.

Cyklat till Pisa

Orhemfamiljens cykelturer får folk att höja på ögonbrynen. Fotografering och frågor är ingen ovanlighet. Men sedan är det ju ingen vanlig cykel de skaffat sig. För med framvagn och släp får el-cykeln plats med sex personer. Sedan i höstas har den rullat mer än 235 mil, vilket motsvarar bilvägen mellan Stockholm och lutande tornet i Pisa, Italien.

– Resan blir äventyret och barnen tycker det är roligt. Många vill ta kort, säger mamman Alaya St. Hill.

Ska få fler att cykla

I Stockholms stads nya cykelplan som klubbades i trafiknämnden presenterades nya cykelsatsningar för Hammarby-Skarpnäck och hela staden. Målet är att 25 procent av stockholmarnas resor ska ske med cykel år 2040. Under pandemin har cyklingen ökat och låg 2020 på 14 procent. Arbetspendlingen låg ännu högre.

Orhemsfamiljen är förutom när de går nästan 100 procentiga. Men ska hela familjen på åtta personer med så kör antingen Alaya eller sambon Kristoffer Ström på egen cykel liksom de största pojkarna Joshua och Marlon.

I höstas började de köra den stora cykeln efter att ha sålt bilen. Beslutet kom efter inspiration från en granne som också körde vagncykel med två barn, men också på grund av trubbel med bilen. Men samvetet var det främsta skälet, berättar Alaya.

– Vi körde många sträckor på 6-7 kilometer med bilen och det gav en del klimatångest.

Sedan dess ser de också ekonomiska fördelar.

– Vi räknade med en kostnad på 5 000 kronor i månaden för bilen. Jag har inte märkt att elräkningen ökat. Det är fruktansvärt mycket billigare nu.

Men en värsting-hoj av det slag familjen skaffat sig kostar förstås i inköp. Elmotorn är av märket Bosch och själva cykeln en Bakfiets. De har också skaffat ett extra batteri för kalla vinterdagar.

– Allt som allt med bakvagn och cykel blev det cirka 50 000 kronor.

Saknar du aldrig bil?

– Precis när vi började köra var det blixthalka och då kände jag att det inte var lika bekvämt. Men nu finns ju inget alternativ och jag tycker att det går jättebra. Är det extra kallt sätter jag på mig balaklava.

Alaya berättar att det händer att de ramlar på vintern. Då välter förpartiet, men bakvagnen står kvar på hjul.

Men det känns ändå säkert?– Jag ramlar när det är rimligt så att säga och hinner parera en del. Barnen fnisssar och jag är inte rädd för att ramla. Men kanske skulle jag kunna köra lite långsammare vid halka. Men jag känner att det är säkert med cykeln. Vi tar det lugnt när vi ska köra över bilvägar.

Staden ska satsa mer

Alaya berättar att hon är nöjd med cykelnätet i Stockholm. Men staden planerar för förstärkningar, bland annat i Hammarby-Skarpnäck. I den föreslagna cykelplanen har nu flera sträckor inom stadsdelen uppgraderats till huvudnät.

– På några partier kan det innebära breddning av cykelbanan, och och på andra platser att bygga cykelbanor som är separerade från bilvägen. Cykelplanen visar en långsiktig ambition och olika sträckor kan förbättras vid olika tidpunkter, säger Joakim Boberg, trafikplanerare på trafikkontoret.

Gamla Tyresövägen mellan Skogskyrkogården och Sköndal uppgraderas till primärstråk, vilket förr kallades pendlingstråk. Här ska staden också bygga nytt närmast Tyresövägen på en liten sträcka som saknar cykelväg i dag. På andra sidan Tyresövägen är bygget av cykelbana redan i gång.

– Vad gäller bygget av nya cykelbanor i primärnätet är det den sträckan på Gamla Tyresövägen som annars kommit längst i planeringen av primärnät. Jag vet inte säkert, men förhoppningsvis kan bygget starta inom något år, säger Joakim Boberg.