Leklust. Sandra Lannergren tycker det är viktigt att barn ska få leka. Skulle något slitas ut eller gå sönder kan man byta ut hyrplaggen. Foto: Ursula Dahlberg

Familjeföretag vill förändra köptänket

Ett nystartat familjeföretag ger småbarnsföräldrar möjlighet att hyra barnkläder. "När barnen är små går de igenom tio storlekar på tre år", säger Sandra Lannergren.

  • Publicerad 09:00, 25 okt 2021

Bandhagenbon Sandra Lannergren startade tidigare i år hippat.se tillsammans med sin man. En onlineverksamhet som under hösten har en pop up-butik på Marketplace i Högdalens centrum.

De hyr ut könsneutrala inomhuskläder för nyfödda till femåringar. Man abonnerar på plagg utifrån behov och affärsidén föddes i samband med att de för fem år sedan fick sin första dotter.

– Vi sökte något liknande det här. Vi ville hyra kläder. Vi ville köpa second hand. Men det tog för mycket tid med hur marknaden såg ut då. Vi kom i kontakt med några som börjat hyra ut barnkläder, men inte på det vis vi ville, berättar Sandra.

Efter testgruppsrespons har de nu skräddarsytt sitt eget koncept med stilpaket och hyra av obegränsat antal plagg. Sandra Lannergren, som har en bakgrund inom nationalekonomi, hoppas att kläderna ska kunna återanvändas många gånger.

– Optimalt vore att kunna använda kläderna åtta till tio gånger. Men det gäller nog yngre åldrar och då behöver nog plaggen lappas och lagas någon gång på vägen. Vi har hittills varit igenom fyra barn på vissa kläder.

Cyklar ut leveranser

Miljötänket märks även i förpackningar och leveranser, bor kunden lokalt brukar Sandra cykla ut med paketen. Medvetna val genomsyrar det mesta – pumpan i halloweenskyltningen kommer så småningom att ätas upp – och Sandra hoppas i längden kunna påverka konsumtionstänket bland barnfamiljer.

– Vi tycker det är fint att man kan spara plats, tid och pengar i relation till nyköp. Och samtidigt bidra till hållbarhetsförändring, säger hon.