Nyligen tog restaurangen Falafelbaren beslutet att helt sluta använda sig av leveranstjänster för sin mat.

I ett inlägg på Facebook skriver de att de förstår att många kunder uppskattar servicen, men att de som restaurang har svårt att veta om leveransföretagen ger bra villkor till sina anställda.

"De senaste dagarna har det stått mycket i tidningarna om både löner och arbetsvillkor, där det verkar finnas ett stort mörkertal kring antal skador", skriver de.

– Vi har försökt välja de företag som verkat ha bäst koll på villkoren för de som jobbar, men egentligen har det från början inte känts schysst, säger Jenny Hedström, delägare på Falafelbaren.

Sämre arbetsmiljö och service

Samtidigt pekar hon på hur deras egna anställda påverkas. De har hittills haft olika tre leveranstjänster och möjlighet att beställa via Falafelbarens egna hemsida. Varje beställning ger upphov till ett pling, vilket försämrat arbetsmiljön.

– Det skapar också sämre service för de som faktiskt kommer in till oss och äter, som får vänta längre för att vi måste få ut maten till ett stressat matbud eller till någon som beställt online.

– Vi har absolut haft nytta av hemleverans under pandemin, då folk inte velat eller kunnat gå ut. Men nu känns det som att det räcker.

Falafelbarens inlägg fick snabbt uppmärksamhet på Facebook.

– Det var inte tänkt som ett statement, utan bara som info till våra gäster, men det har fått världens spridning. Vi har bara fått hejarop, folk tycker fler borde göra som vi. Det känns roligt.

https://www.mitti.se/nyheter/falafelbaren-hotas-av-stangning-pa-grund-av-tvist/repuae!yj0fVj3xgjSE8dWHOL6Nsw/