När Edith Johansson kommer ut från affären är hennes ”dramaten”-vagn packad till bristningsgränsen.

– Jag köper sånt man kan behöva. Jag har redan fyllt frysen hemma, berättar hon.

Det var en väninna som berättade för henne att Lidl skulle stänga för renovering. Flera andra som Mitt i träffar utanför butiken hade ingen aning.

– Va? Öppnar igen i juni? Men nu är det ju bara april! Kunderna borde få reda på det, säger Vasilios som brukar handla här på väg hem till Fruängen.

Birgitta Lindberg och hennes man har åkt från Huddinge.

– Oj vad tråkigt, säger hon om stängningen. Vi handlar här minst en gång i veckan.

Gammal butik fräschas upp

Lidl-butiken i Fagersjö är från 2004. Den är en av kedjans äldsta i Sverige. Ombyggnaden innebär enligt företaget en uppgradering till Lidls nya butikskoncept, med modern inredning och ökat fokus på hållbarhet.

”Vi beklagar att vi under renoveringstiden håller stängt. Men butiken är i behov av totalrenovering. Under tiden hänvisar vi våra kunder till andra Lidl-butker, närmast i Farsta centrum”, skriver Mikel Sainz, försäljningschef på Lidl Sverige i ett mejl.

På plats i Fagersjö berättar butikschefen Felipe Maia mer:

– Det blir en modernisering av butiken. Nytt golv, ny fasad, kylanläggning vid fruktavdelningen, laddstolpar utanför för att ladda elbilar.

Sen information

Han visar en skylt innanför entrén som informerar om stängningen. Enligt uppgifter till Mitt i sattes den upp först den här veckan.

Hur tycker du att ni har skött informationen? En del kunder verkar ha missat det här helt.

– Skyltarna är ganska nya men på vår app har informationen funnits längre. Vi har också meddelat i vårt högtalarsystem i butiken, säger Felipe Maia.

”Vi beklagar att informationen inte nått alla trots de informationsinsatser vi gör, och vi tar med oss det till kommande renoveringar”, svarar Mikel Sainz på samma fråga.

Edith Johansson kan idag gå till butiken på några minuter. Nu väntar nästan två månader med närmsta livsmedelsaffär i Högdalen eller Farsta. Lidl-butiken i Rågsved ska också stänga för renovering.

– Det blir jobbigt. Jag hoppas jag kan åka med en granne någon gång. Och så får väl sonen rycka ut, säger hon.

”Dålig respekt”

Cilla Hedberg, grundare av Ett förenat Fagersjö, menar att den sena informationen från Lidl gjort det svårt för Fagersjöborna att förbereda sig.

– Det är dålig respekt mot konsumenterna. Som den enda aktören här har de ett stort ansvar. Det är redan trångt på bussarna. Vi vill inte att våra äldre ska behöva trängas där med tanke på pandemin, säger hon.

Än mer irriterad blir hon när hon hör att butiken i Rågsved ska renoveras samtidigt.

– Den butiken var min reservplan. Ska alla åka till den lilla Lidl-butiken i Farsta centrum och trängas?

I Facebookgruppen uppmanar hon de som kan att hjälpa områdets äldre med handlingen.

– Jag hoppas att de som ändå åker till och från jobbet kan handla med lite varor åt grannen, säger hon.

.