Essingens vrak en dyr historia

Herrelösa fritidsbåtar och sjunkna fartyg vars ägare inte vill känna sig vid sitt ansvar kan bli en dyr historia. För vem? Ofta skattebetalarna. Frågan har aktualiserats i samband med att två vrak uppmärksammats vid Stora Essingen.  

  • Publicerad 11:25, 21 sep 2012

De senaste månaderna har flera skutor sjunkit i Kungsholmsvatten. Bland annat två vid Stora Essingen och en längs Norr Mälarstrand.
På Stora Essingen är problemet att ägarförhållandena är oklara och det läggs därför på markägaren exploateringskontoret att frakta bort vraken varav ett fortfarande flyter och ett är halvt sjunket.
– Det är svårt att hitta ägare till båtarna. Vi ska ha ett möte på fredag med trafikkontoret om vem som är bäst skickad rent praktiskt att få bort båtarna, säger Matilda Lewis, markförvaltare på exploateringskontoret, som tillägger att notan kan hamna hos oss:
– Det är skattebetalarna som får stå för kostnaderna om båtens ägare inte går att finna, säger hon.
Och det kan dra iväg. Enligt Stockholms hamnar som får ta tag i liknande problem kan det röra sig om hundratusentals kronor.
– Det är svårt att generellt svara på eftersom det är beroende på vilket skick båten är i och hur långt ner den sjunkit. Men ponera att det rör sig om en skeppsstorlek på tolv gånger fyra meter och vi behöver mobilkran och dykare, då kan det bli en kostsam historia på allt ifrån 200 000 till 500 000 kronor, säger Ann Sofie Bäck, Stockholms hamnars presstaleskvinna.

Krav på försäkring
Stockholms hamnar har emellertid ett krav på alla sina privata hyresgäster att teckna en försäkring så att de ska slippa stå för bärgningsnotan. Likaså finns en försäkring om någon utifrån skulle ställa av sin båt på någon av deras kajplatser.
Problemen med de övergivna skrotbåtarna – både de som sjunkit och de som lämnats uppe på land – väntas fortsätta. Den genomsnittliga livslängden för en fritidsbåt är runt fyrtio år och då det
i landet finns 100 000 båtar som är äldre än bäst före-datumet kommer de fallfärdiga skutorna bli fler.
För många ägare är det en dyr och krånglig historia att återvinna sina båtar, att lämna dem vind för våg är en enklare.
I veckan svarade Stockholms stads trafikkontor på miljödepartementets nya förslag som i korta drag innebär att kommunen ges ökade möjligheter att flytta övergivna eller nedskräpande båtar för att på så sätt undvika farliga miljöutsläpp. Men än en gång – kostnadsfrågan kan ställa till problem. 
– När vi bärgar fordon får kommunen betalt genom en självkostnadsavgift som ägaren får betala. Men det är ju svårt att ta ut avgiften om ägaren är okänd, därför har vi sagt att det vore fint om staten kunde bidra, säger Louise Bill, avdelningschef på trafikkontoret.