
Erika Bylund åker normalt inte bil till jobbet, men nu under corona-pandemin har hon återgått till bilpendling. Foto: Stefan Källstigen
Erika på Östermalm har bestämt sig – hon skippar bilen
Vad kan få bilisterna att ställa bilen? Mitt i har frågat bilförare över hela länet. Ingenting, svarar många. Men Erika Bylund, som jobbar på Östermalm, fick nog av höga biltullar och brist på p-platser: – Jag har slutat åka bil till jobbet, säger hon.
- Nyheter
- Publicerad 05:03, 18 maj 2020
Det är dyrt att vara bilist. Förutom inköp och reparationer kostar det att tanka bilen, för att inte tala om trängselskatten.
Bilismen har även andra kostnader. Förra året dog 22 personer i trafiken i Stockholms län och 391 personer skadades allvarligt. Luftföroreningar orsakade av trafik gör att 2 850 personer i Sverige dör i förtid.
I Stockholms län finns 935 865 personbilar i trafik.
Bilen enda utvägen
För många är bilen en förutsättning för att få livet att gå ihop: ta sig till jobbet, handla mat och skjutsa barn.
Och i coronatider kan bilen vara enda utvägen när vi ska undvika att åka kollektivt. Men bortsett från det. Vad skulle kunna få bilisterna att åka kollektivt eller cykla i stället?
Mitt i har frågat en lång rad bilister runt om i hela länet: Vad skulle få dig att ställa bilen?
- Gratis kollektivtrafik
- Tätare turer
- Bättre tvärförbindelser
- Mindre trängsel
- Mindre förseningar
- Bättre cykelbanor
Det är de vanligaste svaren.
Men de flesta är tydliga: Ingenting!
Och det beror i många fall på följande:
- Måste lämna och hämta barn
- Det går mycket snabbare
- Det är enklare och friare
- Avgångarna passar inte arbetstiderna
- Måste ha bilen i jobbet
- Måste ha bilen för att handla
Man skulle annars tro att trängselskatten avskräcker.
Nu under högsäsong kostar det 1 474 kronor för den som kör Essingeleden tur och retur under 22 dagar en månad klockan 7-8.29 och 17.30-17.59.
Så var det för Erika Bylund som jobbar på Östermalm.
– Jag har slutat åka bil till jobbet. Höga biltullar och svårt att hitta parkeringsplatser har fått mig att sluta, säger hon.
Åker kollektivt
Numera åker hon alltid kommunalt till jobbet, dock bilpendlar hon nu under corona-pandemin.
Erika Bylund , 44 år, jobbar på Östermalm.
Ove Jacobsson, som bor söder om stan, menar att billigare kollektivtrafik är receptet för att få fler att åka kommunalt:
– Allra helst skulle det vara gratis. Då hade man verkligen fått folk att ställa bilarna, säger han.
SL-kortet subventioneras
Men faktum är att SL-biljetterna är rejält subventionerade som det är. SL:s biljettintäkter uppgår till nio miljarder kronor på ett år och ytterligare nio miljarder skjuts till via skatten.
Man skulle kunna säga att hälften av månadsbiljetten är skattefinansierad, eller att den annars skulle vara dubbelt så dyr. Ett månadskort på 930 kronor skulle i så fall kosta 1 860 kronor.
Bilen kostar mer
Men jämfört med bilen är det hur som en låg kostnad.
Enligt Swedbanks beräkningar kostar det runt 3 000 kronor i månaden att ha bil.
Så många dog eller skadades i trafiken i din kommun 2019
Kommun | Olyckor | Döda | Svårt skadade |
---|---|---|---|
Upplands Väsby | 60 | – | 6 |
Vallentuna | 43 | – | 4 |
Österåker | 50 | 1 | 10 |
Värmdö | 47 | – | 15 |
Järfälla | 95 | – | 8 |
Ekerö | 31 | – | 6 |
Huddinge | 165 | 3 | 20 |
Botkyrka | 119 | 2 | 14 |
Salem | 24 | – | 3 |
Haninge | 125 | 2 | 27 |
Tyresö | 23 | – | 3 |
Upplands-Bro | 36 | – | 8 |
Nykvarn | 18 | – | 5 |
Täby | 65 | – | 7 |
Danderyd | 32 | 1 | 6 |
Sollentuna | 96 | – | 16 |
Stockholm | 1157 | 6 | 129 |
Södertälje | 167 | – | 17 |
Nacka | 102 | 1 | 15 |
Sundbyberg | 32 | – | 3 |
Solna | 138 | 2 | 13 |
Lidingö | 38 | – | 3 |
Vaxholm | 6 | – | 2 |
Norrtälje | 126 | 1 | 15 |
Sigtuna | 88 | 2 | 23 |
Nynäshamn | 42 | 1 | 13 |
Hela länet | 2 749 | 22 | 391 |
Polisrapporterade vägtrafikolyckor med dödlig utgång samt med personskador. Källa: Trafa