De flesta som tar studenten i är är födda 2003. En årskull som har vuxit upp med större oro för framtiden än tidigare generationer.

Sedan de var små har det talats om klimatkrisen. När de började gymnasiet kom pandemin och nu när de tar studenten pågår ett krig på nära håll i Europa.

– För tio år sedan var det mindre oro i vardagen och generellt mindre oro för framtiden. Oron för framtiden är ett generationsdrag som föder ett trygghetssökande, säger Ulrik Hoffman, vd på Ungdomsbarometern, som varje år gör undersökningar om vad unga tycker och tänker.

Även om unga inte blivit lika sjuka under pandemin har den satt sina spår. I en tid när det sociala livet är väldigt viktigt har det varit svårt att mötas.

Nu kan det komma en motreaktion.

– Vi har sett ett större festsug det senaste halvåret, till exempel på mösspåtagnignarna. Många känner nog ”nu är det vår tur att ha lite kul”.

De som tar studenten i år försöker anpassa sina studier till arbetsmarknaden i lite högre utsträckning, enligt Ulrik. Att söktrycket till det högskoleförberedande ekonomiprogrammet har fördubblats de senaste åren är ett tecken på detta, menar han.

– Man planerar kanske inte en jättelång resa direkt efter studenten, utan börjar plugga och etablera en stabil vardag för att ta ett sabbatsår lite senare. Den där ”det löser sig-mentaliteten” är det många som inte tycker att de kan kosta på sig. 

Klimatfrågan och konsumtionstrenderna är två motstridiga ideal som båda är starka. Samtidigt som många skapar sin identitet genom att konsumera, finns den där oron, att man "måste göra något nu", berättar Ulrik.

– Det är en paradox och det kan nog vara frustrerande att navigera mellan de två perspektiven.

Fysisk och psykisk hälsa är frågor som mer närvarande närvarande idag. Enligt Ulrik Hoffman visar Socialstyrelsens data att antalet unga som av sjukvården har diagnosticerats med psykisk ohälsa har fördubblats på 10 år.

– Oron för framtiden, och känslan av att det i hög grad är upp till en själv att lyckas, skapar en press. 

Även idealet om att tjäna mycket pengar har blivit starkare. Men bilden av att bli framgångsrik kan se väldigt olika  ut.

– Det kan vara allt från att bli en traditionell vd till en influecer.