
Mamma från Nacka. ”Mammans dröm är att slå igenom i sociala medier men hon kommer aldrig att göra det eftersom hon bara pratar om sina barn”, säger Emil Henrohn. Foto: Pekka Pääkkö
Emils ”Jag är mamma” har 19 miljoner visningar på Tiktok
Pandemin gjorde musikalartisten Emil Henrohn, 24, arbetslös. Nu är han Tiktokkreatör som med videon om mamman från Nacka har nått närmare 19 miljoner visningar.
- Nyheter
- Publicerad 20:30, 27 feb 2022
Det kändes så spot on att det skulle vara Nacka.
Den beige halsduken fladdrar på ryggen, Lidl-påsen hänger över armen och airpodsen står ut som antenner i öronen. Han fluffar till håret, lutar sig mot räcket och tar rulltrappan uppåt.
Han är ”Mamma” och tillbaka i Nacka forum där han spelade in videon.
– Emil!
– Tjena, tjo!
Han hälsar tillbaka på tre tonårskillar som åker neråt.
– Det var fans, säger han.

Mobil hit. En fluffig kepsfrisyr gav Emil Henrohn inspirationen till ”Jag är mamma”, videon han spelat in i bland annat i Nacka forum. Foto: Pekka Pääkkö
Med närmare 19 miljoner visningar på Tiktok och omkring 800 000 spelningar av ”Jag är mamma” på Spotify har han fått hela Sverige och delar av Norge och Finland att sjunga: ”Jag är från Nacka, 40 plus, känner mig tuff”
Han bor på Södermalm och har ingen direkt koppling till Nacka, att mamman Jenny kommer därifrån var en ingivelse.
– Det kändes så spot on att det skulle vara Nacka. Det är de här mammorna som bor på Körsbärsgatan i villa eller radhus tillsammans med Molly, Melwin och farsan.

Mötte Sheeran. I höstas knackade Ed Sheeran på dörren och bjöd in Emil Henrohn till en exklusiv konsert på Grand. ”Jag kunde bara säga: 'What! Hello!'” Foto: Pekka Pääkkö
Kepsen hjälpte
Den 10 januari när Emil Henrohn kom hem efter en lång dag och tog av sig kepsen mötte han en ny bekantskap i spegeln: Mamma!
Han tog telefonen och började spela in: ”Jag är mamma, jag heter mamma”. Klippet blev en omedelbar succé. Och följdes av inspelningar i en mataffär vid Mariatorget och i Nacka forum.
– Helt galet! Videon jag spelade in här i Nacka forum fick 1 miljon visningar på en dag. Jag har aldrig gjort något som har träffat så rätt. I och med Mamma-grejen växte jag med 120 000 följare på tre veckor. Det är fantastiskt med Tiktok: när det slår till så slår det till rejält, saker sprids som en löpeld – det finns ingen hejd på det.
Blev arbetslös
Han är musikalartist och har sedan 2019 spelat flera olika roller på Intiman. Men med pandemin blev han arbetslös. Han började jobba som alltiallo på en restaurang i stället. I januari 2021 startade han ett konto på Tiktok.
– Jag blev besatt av att scrolla och tänkte: ”Jag testar själv.”
Han glider ur den stora mammajackan, ner i kafésoffan med en frappino med smak av jordgubb och vit choklad. Mamman har fått göra reklam för Coca-cola – men han är osäker på om hon hade gillat det här.
– Jag tror att hon hade varit så stressad över att Molly och Melwin skulle få fika och hade velat filma det så jag tror inte att hon hade beställt något till sig själv.
Nu när restriktionerna har släppt får han äntligen spela Mattisrövaren Jutis i Ronja rövardotter på Intiman. Men han har inga tankar på att sluta med Tiktok.

Intryck. ”På teatern har jag träffat mammor som hämtar barn, jag kan ha fått intryck därifrån.” Foto: Pekka Pääkkö
Vill uppträda i Nacka
Han drömmer om att få uppträda som Mamma och sina andra karaktärer från Tiktok på scen och möta fansen.
– Jaa! Premiär i Nacka forum! Det är oerhört orimligt att Nacka forum inte har hört av sig än. Så mycket spridning som jag har gett Nacka forum har ingen människa någonsin gett den här klumpen mitt i ingenstans. Vd:n om du bor i Nacka och läser det här: ring Jenny!
Hade Mamma gillat att uppträda här?
– Herregud! Hon kommer lägga lappar i brevlådan: ”Kom på mitt kalas!”