Foto: Michael Toll

Elsparkcyklarna rundar lagen

I Stockholm finns runt 14 000 elsparkcyklar – men inte ett enda giltigt tillstånd. Trots uppmaningar från staden och polisen struntar bolagen i att ansöka. – Eftersom de flyter runt utan att plockas in kommer de runt ordningslagen, säger Cecilia Wallenius på trafikkontoret.

  • Publicerad 19:48, 6 dec 2020

Efter många års debatt stod det klart i våras: elsparkcyklarna omfattas av ordningslagen. Det innebär att det krävs tillstånd för att hyra ut elsparkcyklar på stan i kommersiellt syfte.

– När bolagen ställer ut dem ska de söka tillstånd, säger Cecilia Wallenius, enhetschef på tillståndsenheten på trafikkontoret.

Hittills har polisen fått tre ansökningar från lika många bolag. En lades ner eftersom bolaget inte betalade ansökningsavgiften, en annan återkallades på egen begäran och den tredje fick avslag eftersom Stockholms stad sa nej.

– Vi kan inte ha ställ med elsparkcyklar på stan, det har vi inte plats för, säger Cecilia Wallenius.

"Det är en skandal"

I november 2020 fanns det 13 800 elsparkcyklar i Stockholm – men inte ett enda giltigt tillstånd. Betyder det att de står här olagligt?

Ja, hävdar oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S).

– Det är en skandal. Om du ställer ut en food truck eller en uteservering på stadens mark måste du ansöka och betala – det borde gälla alla, säger han.

Gunilla Kuylenstierna, 67, sjukgymnast, Östermalm: – Jag hatar dem! De står överallt, mitt i vägen, och gamla människor håller på att snubbla på dem. Jag tycker att kunderna, de som använder cyklarna, ska betala böter om de ställer dem fel. Foto: Pekka Pääkkö

Carl Sinan, 21, jobbar med PR, Östermalm: – De är riktigt nice! Jag använder dem hela tiden, speciellt under sommaren. Det är ett bra sätt att transportera sig snabbt och enkelt och billigt. Sedan kanske de inte alltid placeras så bra. Foto: Pekka Pääkkö

På trafikkontoret har de en annan uppfattning.

– Förut, när bolagen plockade in elsparkcyklarna över natten och sedan ställde ut dem på morgonen, då omfattades den hanteringen av ordningslagen, säger Cecilia Wallenius och fortsätter.

– Nu när de flyter runt utan att tas in kommer de runt ordningslagen.

Trots detta forsätter både polisen och Stockholms stad att uppmana bolagen att ansöka om tillstånd.

Varför?

– Ja, därför att ordningslagen i grunden gäller.

Behövs det en lagändring på nationell nivå?

– Det skulle vara bra, om man vill ha nationell ordning och reda. Men det behövs inte.

Utreds just nu

Just nu utreder trafikkontoret hur man skulle kunna reglera det här med hjälp av ordningslagen och lokala föreskrifter, berättar Cecilia Wallenius. Men mer än så vill hon inte avslöja ännu.

Hittills har bolagens undlåtenhet att söka tillstånd inte fått några konsekvenser. På den punkten hänvisar Stockholms stad till polisen som är den myndighet som ansvarar för tillsynen. Men trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) beskriver situationen som ett Moment 22.

– Det är bara polisen som kan beivra det här, men de anser att de inte har tid eller ork att statuera ett exempel, att driva ett fall för att få det prövat i domstol, säger han.

Stockholms stad har sedan tidigare tagit fram en avsiktsförklaring som alla bolagen har skrivit på. Den är dock inte juridiskt bindande.

– Hade vi muskler bakom, om vi hade möjligheten att ställa bindande krav, skulle vi kunna göra den skarpare. Det kanske också går att lösa genom en ny överenskommelse, säger Daniel Helldén.

Hur ser du på att bolagen struntar i stadens uppmaningar om att söka tillstånd?

– Jag kan förstå dem. Juridiken är otydlig, och de har i dagsläget inget att vinna på det. Men vi måste hitta en lösning på det här till våren.

Mitt i har sökt polisen.

Mitra Mirhadi, 50+, ekonom, jobbar på Östermalm: – Jag tycker inte om dem. Folk kör som de vill, och använder inte hjälm. Det ser farligt ut! Men det är många som uppskattar dem, min dotter brukar använda dem. Foto: Pekka Pääkkö

Lars Gunnstam, 66, pensionär, Danderyd: – De måste få ordning på dem, annars ska de väck. Man får kliva över dem, de skräpar ner. Men jag har inget emot idén, det kan nog bli jättebra om det sköts bra. Foto: Pekka Pääkkö

Från 200 till 14 000

Så många elsparkcyklar fanns
det i Stockholm:

November 2020: 13 800

Januari 2020: 3100

September 2019: 8 820

Januari 2019: 200

Källa: Stockholms stad

Visa merVisa mindre