Eleverna står uppställda framför flera tv-skärmar i gymnastiksalen i Skarpängskolan i Täby. Halva klassen har på sig VR-glasögon som gör att de hämnar i en annan värld; en virtuell 3D-värld.

Det är danskollektivet Kalabalindy som har bjudit in eleverna att prova på att dansa och rita med hjälp av VR- glasögon. Kollektivets konstnärliga ledare Hanna Lundmark har det senaste halvåret arbetat med det nya sättet att lära ut dans, konst, teknik och musik till elever på skolor. Idag genomför de sin första VR- workshop.

– Det känns jättekul att vara igång, det här är ett helt nytt sätt att uttrycka sig med kroppen och vi vill hitta fler sätt att få barnen att röra på sig, säger Hanna Lundmark.

Digitala konstverk

Med glasögonen på kan eleverna rita inne i den digitala världen. Målet är att varje elev efter lektionens slut ska ha skapat ett 3D-konstverk med ett eget budskap.

– Inne i den virtuella välden finns obegränsad mängd sätt att uttrycka sig i färg och form, säger hon.

Emelie Olsson och Alice Helge, 14 år, fick testa på att dansa och rita med VR.

– Vi gjorde till exempel en övning som hette gummibollen där man ritade streck runt omkring sig så att det såg ut som om man stod inuti en gummiboll, säger Alice Helge.

Emelie Olsson gillade att blanda teknik med rörelse.

–  Det är kul att man kan blanda idrott med bild. Jag hade gärna haft VR på fler lektioner, säger hon.

Idén kom under pandemin

Danskollektivet har under flera år arbetat med att lära ut dans till elever på skolor runt om i Sverige. Men under pandemin förändrades deras verksamhet. Då föddes tanken på att arbeta mer digitalt.

– Allt vi arbetat med tog en paus, vi började köra våra danslektioner via länk men vi ville hitta ett bättre sätt att mötas digitalt. Via VR tror vi att alla kan alla var mer delaktiga, säger Hanna Lundmark.

VR har blivit allt vanligare i scenproduktion och på museer berättar Elin Rhodiner som är VR-producent och dansare i Kalabalindy.

– Det har inte hittat in i skolan ännu men vi tror att VR passar även här, säger hon.

Gör att alla kan skapa

Nu ska de åka ut på en turné runt om i skolor i Vallentuna, bland annat ska de besöka en särskola. Hanna Lundmark berättar att verktygen gör det möjligt för barn med kognitiva utmaningar att skapa.

–  Man kan gå framåt och navigera utan att faktiskt röra sig, vilket gör att alla kan skapa utifrån sin egen förmåga, säger hon.

Kollektivet tror själva att flera skolor inom tio år har VR- glasögon, en anledning är att tekniken blir billigare att köpa in. Men de vet att många lärare idag upplever det som ett svårt verktyg att arbeta med.

Därför hoppas de på att fler skolor i Täby och grannkommunerna ska vara intresserad av deras workshop.

–  Man kan använda sig av VR i flera ämnen. Som i fysik där man via VR kan se hur en atom är uppbygd, säger Hanna Lundmark.