Jolin Larsen och Astrid Kontin har byggt en pepparkaksstad ihop med de andra åttondeklassarna i Entréskolan i Gröndal. Foto: Sacharias Källdén

Elever byggde en egen pepparkaksstad

Vad har pepparkaksbak med matematik och samhällskunskap att göra? Mer än man kan tro. Det vet eleverna i Entréskolan i Gröndal, som byggde en hel stad av pepparkaksdeg.

  • Publicerad 06:30, 23 dec 2021

Det doftar jul i hemkunskapssalen i Entréskolan. Åttorna har skapat en stad av pepparkaksdeg härinne, inbäddad i bomull och med ett tåg som far fram mellan husen.

– Nu vet jag allt om hur man hanterar en pepparkaksdeg. Det kräver mycket tålamod, säger Astrid Kontin med eftertryck.

– Och vi har lärt oss massor om skalor och har fått lära oss om hur ett samhälle är uppbyggt, säger Jolin Larsen.

Fabrik för julprylar

Mitt i träffar tjejerna framför den lilla staden som bland annat rymmer en tågstation, en Icabutik, en brandstation, kyrkor, kyrkogård, restaurang, fotbollsplan, McDonald's, bostadshus, campingplats, nöjesfält och en inomhusarena där det pågår fotbollsmatch.

En julfabrik finns också, med gelatinblad som fönster. Den har Jolin Larsen byggt.

– Man tillverkar allt som har med julen att göra därinne – julkulor, leksaker, polkagrisar och sånt. Den ligger en bit utanför centrum eftersom det bildas utsläpp, berättar hon.

Flera ämnen ingår

Det är tredje året i rad som åttondeklasserna i estetiskt inriktade Entréskolan bygger en pepparkaksstad, ett projekt där både samhällskunskap, matematik, naturorienterade ämnen och hemkunskap ingår.

Det börjar med lektioner om vad ett samhälle består av. Sedan får eleverna rita husen – en övning i skalritning och konstruktionsteknik. Sist men inte minst är det dags att baka och dekorera husen och att sätta ut dem på ett sätt så att de bildar en stad med centrum och utkant.

Tanken är att skapande och lärande ska gå hand i hand.

– När eleverna tycker att något är roligt har de också lättare att lära sig. Kunskapen fastnar bättre när de är engagerade, säger NO- och MA-läraren Jörgen Björklund.

Man säljer knark

Allt är inte idylliskt i staden. Utanför Ica säljer en man knark och vid ett hotell dansar strippor. Den största kyrkan, som Astrid Kontin har varit med och byggt, är å andra sidan en symbol för inkludering och gemenskap.

– Där är människor av alla religioner välkomna. Det är därför den saknar ett kors. Det var en viktigt del, säger hemkunskapsläraren Annis Reivant.

Men en pepparkaksstad är för god för att finnas för alltid. När du läser det här är den uppäten, sedan alla skolans elever har fått titta på den.

– Innan lovet får vi som byggt husen krascha dem och äta upp dem! säger Jolin Larsen.

Bästa kompisarna Jolin Larsen och Astrid Kontin har haft roligt när de byggt pepparkaksstaden – och lärt sig mycket på vägen. Foto: Sacharias Källdén

Tågstationen fick flest röster

Aktuellt: Åttorna i Entréskolan i Gröndal byggde en pepparkaksstad.

Ämnen som ingick: Matematik, naturorienterade ämnen, samhällskunskap och hemkunskap.

Segrande hus: Alla skolans elever fick rösta fram det mest kreativa huset. Det blev tågstationen, byggt med en tunnel så att tåget kan åka rakt igenom.

Om Entréskolan: En grundskola med estetisk inriktning, för årskurs 4–9.

Visa merVisa mindre