Efter stadens svikna löften – nu stänger Gustaf af Klint för gott
Efter svikna löften och klagande grannar kastar Gustaf af Klint in handduken. Nu lämnar fartyget platsen vid Stadsgårdskajen de haft i 35 år och säljer. ”Här avslutas vårt kapitel med Gustaf”.
- Nyheter
- Publicerad 09:07, 26 sep 2015
Det är en solig men kylig dag. Vid Stadsgårdskajen nedanför Slussen är vattnet blankt. Här har båten Gustaf af Klint tagit emot folk på sitt vandrarhem i 35 år. Men de senaste åren har det stormat rejält. Södermalmsnytt har tidigare berättat om hur Gustaf af Klint har stridit för att få behålla sin kajplats, men efter en lång kamp blir denna helg deras sista. På tisdag flyttar de till sin nya plats på Söder Mälarstrand, bortanför Münchenbryggeriet – en katastrofal plats, menar nuvarande ägaren Jessica Kvarnström.
– Det är klart att våra gäster kan gå de 20 minuter det tar dit i juni. Men i februari när det inte finns några bussar och taxi knappt kan stanna blir det inte lätt att bedriva någon verksamhet, säger hon.
”Som att sälja min bror”
För familjen Kvarnström har det varit en utdragen och dyr process. Totalt har de lagt ned 2,5 miljoner kronor på allt från renoveringar till advokatkostnader. Nu kastar familjen in handduken och lägger upp fartyget för försäljning.
– Under den här processen har personalen behövts sägas upp i två omgångar och förra året förlorade vi 50 procent i omsättning på att vi behövde söka tillfälligt bygglov för en plats som varit vår i 35 år, säger Conny Kvarnström.
– Det känns som att sälja min egen bror, men vi orkar inte hålla på med detta mer. Jag hoppas att någon med goda ambitioner, lust och ork vill ta över. Här avslutas vårt kapitel med Gustaf, säger Jessica Kvarnström.
Anledningen till att de måste flytta från första början är att när Slussen ska byggas ska den kajplats de har vara tillgänglig enbart för turande båtar. De är starkt kritiska till hur hela situationen har hanterats och dessutom finns en plats längs kajen de skulle vilja ha – men den fick fartyget Birger Jarl.
– Då skulle vi fortfarande ligga nära Birkaterminalen, dit många av våra gäster anländer. Men Birger Jarl fick det istället, trots att de var ute för första gången på hela sommaren förra veckan. Om man bara behöver gå ut så sällan hade vi kunnat bogserats runt en gång om året, säger Conny Kvarnström.
Förtur för turande båtar
Men så är inte fallet menar Anders Nordlund som är hamnstyrman och enhetschef på Stockholms hamnar.
– Nej, Birger Jarl har skrivit på ett avtal med oss och i det står att de ska lämna kajplatsen och ta sig ut bortom Fjäderholmarna 30 gånger
i år och 80 nästa år. Det är en förutsättning för att de ska få ha kajplatsen eftersom hela den delen av hamnen ska vara till för fartyg som bedriver rörlig trafik, säger han.
På tisdag checkar de sista gästerna ut från Gustaf af Klint och det är återigen dags att söka nya bygglov och gräva upp den nya kajplatsen. Minst ett halvår kommer de att hålla stängt men ägarnas förhoppning är att det är någon annan som tagit över driften till vårens öppning.