Efter sprängmissen på Skurubron – rutinerna ändras

Trafikverket ändrar i arbetet vid Skurubron efter missödet i januari. Sprängningar inom det mest riskfyllda området görs bara på förmiddagen för att minska risk för stopp i eftermiddagsrusningen. Samtidigt utökas arbetsområdet mellan berget och vägbanan.

  • Publicerad 14:01, 13 feb 2020

Efter spränghaveriet och det efterföljande kökaoset den 27 januari har Trafikverket fått kraftig kritik.

Inga sprängningar har genomförts sedan dess, men i nästa vecka är det tänkt att de ska återupptas.

Trafikverket har dock beslutat att ändra sprängrutinerna, för att minska risken för en återupprepning.

Sprängningar i det mest riskfyllda området kommer bara att genomföras klockan 10 och inte klockan 14 som tidigare. Detta för att minska risken att rusningstrafiken störs om något skulle inträffa, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Dessutom utökas arbetsområdet mellan berget och vägbanan. 

Det innebär att röjning efter sprängningar kan genomföras utan påverkan på trafiken.

Åse Wallin, Trafikverkets projektledare för arbetet med nya Skurubron. Foto: Hans Ekestang

– Det går aldrig att förutse exakt hur berg beter sig vid sprängningar. Här finns det dessutom stora sprickor i berget från tidigare sprängningar, som gör det ännu svårare. Med de här åtgärderna minimerar vi i alla fall risken att skapa trafikstörningar om en sprängning inte går som planerat, säger Åse Wallin, Trafikverkets projektledare.